یک به یک پای میز محاکمه

گیلان نوا؛ قوه قضائیه خطاب به گروهک‌های تروریستی: یک به یک پای میز محاکمه می‌آیید/ رئیس دستگاه قضا: ستادی را مأمور کرده‌ایم تا پرونده‌های گروهک‌هایی که علیه مردم و کشور دست به جنایت می‌زدند، به سرانجام برسد

اغتشاشاتی که پاییز سال قبل به بهانه فوت مهسا امینی در برخی مناطق کشور به راه افتاد، محل رویارویی گروه‌های اپوزیسیون با مردم ایران بود؛ گروه‌هایی که با تمام اختلافاتی که داشتند، با ائتلاف با یکدیگر و برگزاری نشست‌های مشترک، ابتدا به دنبال پیشبرد پروژه براندازی جمهوری اسلامی و سپس تجزیه ایران و تقسیم غنائم بودند. سازمان منافقین، گروه‌های کرد تجزیه‌طلب، سلطنت‌طلبان و تازه به دوران رسیده‌هایی مثل حامد اسماعیلیون به رغم اختلافات موجود و طبق دستوری که از کارفرما رسیده بود، در اتحادی نانوشته علیه مردم ایران صف‌آرایی کردند. این افراد و گروه‌ها به قدری در رویای شوم خود غرق شده و نسبت به نتیجه اغتشاشات زن، زندگی، آزادی امیدوار بودند که بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن آمریکا گرد هم آمدند تا تشکیل شورای «مهسا» برای پیشبرد مقابله با جمهوری اسلامی و مضحک‌تر از آن، اداره امور در دوران گذار از نظام اسلامی را اعلام کنند. با این حال، اتحاد مضحک گروه‌های ضدایرانی چند صباحی بیشتر دوام نیاورد و هریک از آنها خود را رهبر بالقوه اپوزیسیون می‌دانستند. چنانکه شاهد بودیم دیکتاتورزاده پهلوی با به راه انداختن پویش «وکالت» از مردم ایران خواست برای پیشبرد امور در دوران پساجمهوری اسلامی، به او وکالت دهند. البته نیاز به توضیح ندارد که پویش ابلهانه «من وکالت می‌دهم» برخلاف تصور پهلوی و سلطنت‌طلبان حتی با استقبال سایر گروه‌های ضدایرانی نیز همراه نشد و بر عکس، واکنش انتقادآمیز این گروه‌ها را در پی داشت. در مقابل سلطنت‌طلبان، سازمان تروریستی منافقین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تنها عفریته‌ای به نام مریم رجوی رئیس‌جمهور مردم ایران است و رهبری اپوزیسیون برای پیشبرد امور در فردای براندازی جمهوری اسلامی نیز متعلق به منافقین است. اما این رویاپردازی‌ها زودگذر بود و شرایط آنطور که در خیالبافی‌های اپوزیسیون می‌گذشت، پیش نرفت.

* پایان زودهنگام رؤیای شوم

به رغم تلاش‌های همه‌جانبه اپوزیسیون ایرانی که با حمایت‌ کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه همراه بود، اغتشاشات ۱۴۰۱ که پروژه براندازی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران را دنبال می‌کرد، زودتر از چیزی که اپوزیسیون انتظارش را داشت با شکست مواجه شد. عدم همراهی جامعه ایرانی با جریان آشوب از یک سو و زیر ضربه رفتن هسته‌های خرابکار این جریان از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی کشور از سوی دیگر، پروژه براندازی جمهوری اسلامی را با بن‌بست روبه‌رو کرد. از همین رو جریان آشوب نیز برای خروج از بن بست و شکست زودهنگام، با کنار گذاشتن شعارهای ظاهری در ارتباط با آزادی و زندگی، رو به ترور و خشونت حداکثری آورد. با این حال تروریسم عریان نیز به نتیجه‌ای نرسید و پس از چند ماه آشوب و خشونت، پروژه زن، زندگی، آزادی با شکست قطعی روبه‌رو شد؛ شکستی که حامیان غربی جریان آشوب را برای چندمین بار به این نتیجه رساند که رویای شوم براندازی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران هیچ زمانی رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت. همین مساله باعث شد گروه‌های ضدایرانی اهمیت خود برای غرب را از دست بدهند و حمایت از این گروه‌ها بلاموضوع شود و هر کدام از گروه‌های ضدایرانی، از تجزیه‌طلبان گرفته تا سلطنت‌طلبان، به پستوها بخزند و دیگر محلی از اعراب نداشته باشند.

* آوارگی اپوزیسیون

روزهای پایانی خرداد امسال در حالی که چند ماه از پایان اغتشاشات زن، زندگی، آزادی در ایران می‌گذشت، پلیس آلبانی با حمله به مقر سازمان تروریستی منافقین، ضمن ضبط و توقیف تجهیزات موجود در کمپ اشرف ۳، تعدادی از منافقین را دستگیر کرد. بنا بر اعلام منافقین، در جریان حمله پلیس پایتخت آلبانی، یکی از اعضای رده بالای سازمان به نام عبدالوهاب فرجی‌نژاد به هلاکت رسید اما بدبیاری منافقین به همین جا ختم نشد و دولت آمریکا در واکنش به بیانیه منافقین که خواستار برخورد ایالات متحده با آلبانی شده بودند، جانب دولت آلبانی را گرفت. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در ارتباط با اتفاقات ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ منتشر شد، اعلام کرد: «آمریکا آگاه است که پلیس آلبانی با حکم دادگاه وارد مجتمع مجاهدین خلق (منافقین) در شهر ساحلی دورس شد. ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرزهایش حمایت می‌کنیم. ایالات‌متحده از این گروه حمایت نمی‌کند».

چند روز بعد نیز ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در گفت‌وگویی با روزنامه اشپیگل آلمان، به صراحت اعلام کرد: گروهک تروریست منافقین اگر سودای جنگ و رویارویی با ایران را دارد، باید خاک آلبانی را ترک کند. اما بداقبالی منافقین دومینو وار ادامه یافت. در حالی که ۲ هفته از حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان تروریستی منافقین می‌گذشت، مشخص شد بخشی از اطلاعات موجود در دستگاه‌های ضبط‌شده توسط آلبانی، به تهران انتقال پیدا کرده و دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در حال تحلیل و بررسی این اطلاعات هستند. این خبری بود که سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اعلام آن نوشت: بخشی از هارد و کیس‌ها رسید؛ مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند. نتایج تا الان امیدوار‌کننده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از اقدام آلبانی علیه تروریست‌های منافق، به سلسله اقدامات جنایتکارانه این سازمان در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ اشاره و تاکید کرد ایران تعقیب تروریست‌ها را در خارج از مرزهای خود به صورت جدی دنبال می‌کند. پس از این بیانیه وزارت اطلاعات و اظهارات سپهر خلجی، گمانه‌زنی‌هایی شکل گرفت مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی محاکمه جدی اعضای سازمان تروریستی منافقین را در دستور کار خود قرار داده و حمله پلیس آلبانی به مقر تروریست‌ها در تیرانا، سرآغازی بر این اقدام است.

* تشکیل پرونده برای ۱۰۴ منافق

روز شنبه هفته جاری دادگاه کیفری یک استان تهران با انتشار یک آگهی عمومی، از ۱۰۴ عضو متواری سازمان تروریستی منافقین خواست وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند تا در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای که برای آنها تشکیل شده از این افراد دفاع کنند. مسعود رجوی، مریم رجوی، مهدی ابریشمچی، زهره اخیانی، فهیمه اروانی، علی خدایی‌صفت، محمد طریقت منفرد، جمیله ابریشمچی و محمود قجرعضدانلو از جمله اعضای سازمان هستند که بنا بر اعلام دستگاه قضا، برای آنها پرونده تشکیل شده است.

شاید یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با لیستی که دستگاه قضا از منافقینی که قرار است محاکمه شوند منتشر کرده، نبودن اسم مسعود کشمیری، عامل انفجار ساختمان نخست‌وزیری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر و همچنین محمدرضا کلاهی عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی است که به شهادت شهید بهشتی منجر شد. در ارتباط با این موضوع باید گفت چند سال قبل اخباری غیررسمی مبنی بر کشته شدن کشمیری در آلمان منتشر شد که هیچ‌گاه از سوی سازمان منافقین تکذیب نشد. درباره کلاهی نیز باید گفت وی آذرماه  سال ۹۴ در شهر آلمیره هدف گلوله ۲ مرد ناشناس قرار گرفت و به هلاکت رسید.

جدای از اقدامات دستگاه‌های امنیتی کشور در دهه ۶۰ که منجر به هلاکت تعدادی از اعضای رده بالای سازمان و فروپاشی آن در داخل کشور شد و فارغ از عملیات مرصاد که مردادماه ۶۷ یگان‌های نظامی سازمان را نابود کرد، باید به این نکته اشاره کرد که محاکمه اعضای باقیمانده سازمان تروریستی منافقین اگرچه با چند دهه تأخیر آغاز شده اما اقدام مبارک و قابل تقدیری است که دستگاه قضا و نهادهای امنیتی کشور در دستور کار خود قرار داده‌اند. آغاز فرآیند تعقیب و محاکمه منافقین می‌تواند آغازی بر محاکمه و پایان کار سایر گروهک‌ها و افراد خائن به مردم ایران باشد که جنایت‌های بسیاری را علیه مردم ایران انجام داده‌اند. پس از منافقین، از تروریست‌های تجزیه‌طلب و تحریک‌کنندگان مردم ایران به ایجاد آشوب و ناامنی گرفته تا تروریست‌های رسانه‌ای که جوانان ایرانی را ترغیب به بی‌حجابی و فحشا می‌کنند و نمونه آن را در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) مشاهده کردیم نیز باید پاسخگوی جنایت‌ها و اقدامات ضدایرانی خود باشند. چهره‌های ضدایرانی مثل مسیح علینژاد، علی کریمی، حمید فرخ‌نژاد و عبدالله مهتدی می‌توانند جزو این گزینه‌ها باشند. این موضوعی بود که حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا نیز در جریان نشست روز گذشته شورای عالی قوه‌قضائیه بر آن تاکید کرد.

* یک به یک پای میز محاکمه می‌آیند

رئیس قوه‌قضاییه روز گذشته در نشست شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌های گروهک‌هایی که اوایل انقلاب علیه مردم و کشور مرتکب جنایت شدند یکی از دستور کار‌های این دوره قوه‌قضائیه است، اظهار کرد: گروه و ستادی را مامور و موظف کرده‌ایم برخی پرونده‌های عقب‌مانده بویژه پرونده‌های گروهک‌هایی را که اوایل انقلاب همچنین در طول سال‌های پس از انقلاب علیه اقشار و طبقات مختلف مردم و کشور دست به جنایت می‌زدند، به سرانجام برسانند. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: به این گروه و ستاد تکلیف کرده‌ایم که در رسیدگی‌های خود ضمن رعایت قانون و اتخاذ تدبیر، درک درستی را در قبال جنایات این گروهک‌ها داشته باشند و این قبیل موضوعات را لحاظ کنند که این گروهک‌ها چه جنایاتی را علیه کودکان و زنان روا می‌داشتند و مردم عادی را هدف قرار می‌دادند و با دشمن متجاوز و متخاصم نیز همراهی و هماهنگی داشتند و به او اطلاعات می‌دادند. پس از اعلام دستگاه قضا مبنی بر اینکه اعضای منافقین پای میز محاکمه خواهند آمد، این هراس در میان گروه‌های اپوزیسیون ایجاد شده که پس از منافقین، نوبت به آنها برسد. در همین رابطه مجری شبکه ضدایرانی بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان این شبکه در ارتباط با موضوع آغاز فرآیند محاکمه منافقین، می‌گوید این زنگ خطر است و پس از سازمان منافقین، نوبت ما و سایر اپوزیسیون می‌رسد. این شروع یک روند است.