چهار دهه بلاتکلیفی در دو راه ریلی بین المللی دو راه ریلی منتهی به آستارا همچنان نیمه کاره

در سال ۱۳۷۴ پیشنهاد راه اندازی راه آهن میانه- اردبیل- آستارا داده شد که با توجه به عدم پیگیری های لازم ساخت راه آهن قزوین- رشت- آستارا که باعث تخریب محیط زیست بود مورد تایید قرار گرفت. در سال ۱۳۷۸ خبرهایی مبنی بر نقشه برداری مسیر راه آهن میانه- اردبیل آغاز شده بود و این […]

در سال ۱۳۷۴ پیشنهاد راه اندازی راه آهن میانه- اردبیل- آستارا داده شد که با توجه به عدم پیگیری های لازم ساخت راه آهن قزوین- رشت- آستارا که باعث تخریب محیط زیست بود مورد تایید قرار گرفت. در سال ۱۳۷۸ خبرهایی مبنی بر نقشه برداری مسیر راه آهن میانه- اردبیل آغاز شده بود و این خبر پس از گذشت دو دهه متروکه ماند و پروژه راه آهن قزوین- رشت- آستارا مطرح شد که بخشی از راه آهن کریدور شمال- جنوب خواهد شد.

اکنون راه آهن رشت – آستارا که متاسفانه یک خطه و غیر قابل تبدیل به دو خطه به دلیل زیر ساخت های کنونی از جمله ابنیه پل و تونل است، هنوز به انزلی نرسیده و در مسیر خود تا آستارا ناگزیر زمین های زراعی و جنگل ها را تخریب خواهد کرد.

برای احداث این خط ریلی، تونل هایی در کوه ها احداث خواهند کرد و طبیعت ضعیف جنگل های هیرکانی را تخریب خواهند کرد و به سخنی دیگر هزینه ای زیاد بر کشور تحمیل خواهد شد. در حالی که راه آهن «میانه – اردبیل- آستارا» هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد.

محمدجواد شاهجویی؛ متخصص راه آهن و ترانزیت و سرمایه گذاری درخصوص خط ریلی اردبیل به پارس آباد به مهر گفت: تنها توجیه اقتصادی این خط اتصال آن از شمال به جنوب بوده است که بعد از افتتاح خط ریلی رشت – آستارا این خط ریلی دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر باید تمام تمرکز بر افتتاح خط ریلی رشت- آستارا باشد که برای ما می تواند آورده های بین المللی داشته باشد نه خط ریلی اردبیل به پارس آباد البته خط ریلی اردبیل به میانه هم توجیه اقتصادی نداشت و شرایط مشابه با خط ریلی اردبیل- پارس آباد را داشته است.

این متخصص راه آهن در ادامه بیان کرد: با احترام به مردم اردبیل اما باید به شرایط اقتصادی نگاه کلان داشت این خط ریلی توجیه ندارد وقتی خط ریل های دیگر در اولویت است و باید به آنها توجه شود. البته برخی از نمایندگان و مسئولان دید منطقه ای دارند به همین خاطر است که اصرار بر این کار دارند.

محمد جواد شاهجویی در پایان بیان کرد: به دلیل نداشتن نگاه جامع به خطوط ریلی چنین رخ دادهایی پیش می آید اما باید نگاه جامع به خط ریلی داشت و کریدورهای ترانزیتی را بیشتر مورد توجه قرار داد.

ایران و روسیه برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا به توافق رسیدند. قرار است این خط آهن استراتژیک در مدت ۳ سال احداث شود.

شهریار افندی زاده خط آهن رشت- آستارا را مهم ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این پروژه ۱۶۲ کیلومتری کریدور شمال-جنوب از بندرعباس تا رشت و از رشت تا آستارا را تکمیل می کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می شود.