دستیابی جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های کروز چه اهمیتی دارد؟

گیلان نوا؛ متخصصان صنعت دفاعی کشور‌مان به فناوری موشک کروز فراصوت دست یافته‌اند، این موشک در مرحله تست قرار دارد.

در جهان امروز اغلب کشورهای دنیا برای ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات خارجی، تقویت قدرت نظامی، بویژه موشکی و پدافندی را در دستور کار قرار داده‌اند و هزینه‌های هنگفتی را برای این امر اختصاص می‌دهند. جمهوری اسلامی نیز در سال‌های اخیر توانسته است به لحاظ قدرت موشکی، جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند. چنانکه امروز از ایران به عنوان برترین قدرت نظامی منطقه غرب آسیا یاد می‌کنند. نیروهای مسلح ایران در ۴ دهه سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تمام تحریم‌هایی که توان دفاعی کشور را هدف گرفته، با بهره‌گیری از توان متخصصان و دانشمندان متعهد ایرانی توانسته‌اند به چنان پیشرفتی در حوزه دفاعی دست یابند که تمام معادلات و توازن قدرت در منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

۱۶ خردادماه امسال بود که موشک هایپرسونیک یا فراصوت «فتاح»، جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد؛ موشک بالستیکی که سرعتی چند برابر صوت دارد و قادر است مسیری ۱۴۰۰ کیلومتری را در عرض ۴۰۰ ثانیه طی و هدف را نابود کند. مهم‌ترین ویژگی این موشک هایپرسونیک رادارگریزی و عبور آسان از سامانه‌های پدافندی از جمله گنبد آهنین است و بنا بر اظهارات سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، هیچ سامانه پیشرفته راداری و پدافندی در دنیا قادر به مقابله با آن نیست.

حالا پس از گذشت ۲ ماه از رونمایی فتاح، برخی اخبار حاکی از دستیابی ایران به فناوری موشک کروز سوپرسونیک است. خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر نوشت: متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم‌اکنون در مرحله تست‌ قرار دارد. این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است،‌ هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد.

* افزایش سرسام‌آور کروزهای ایرانی

اما سوالی که مطرح می‌شود این است: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های کروز چه اهمیتی دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به ویژگی موشک‌های کروز اشاره کرد.

موشک‌های کروز، هدایت‌شونده‌اند و قابلیت کنترل از راه دور دارند. این نوع موشک‌ها می‌توانند هدف از پیش مشخص شده‌ای داشته باشند و هدف خود را تا زمان انهدام دنبال کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های کروز این است که می‌تواند از زمین، دریا، هوا و البته از یک ناو جنگی یا کشتی جنگی یا زیردریایی نیز پرتاب شود. موشک کروز مانند یک هواپیما دارای موتوری مثل پیشران هواپیما و بال‌های کوچک است به صورتی که مسیر حرکت خود را می‌تواند کنترل کند. این موشک‌ها از سیستم‌های هدایت‌کننده ماهواره‌ای مبتنی بر GPS و سیستم‌های دیگر استفاده می‌کنند و به اصطلاح بینایی دارند. موشک‌های کروز برای حرکت در سطح پایین طراحی شده‌اند تا از شناسایی آنها توسط رادارهای سیستم‌های ضدموشکی جلوگیری شود. نکته اصلی درباره موشک‌های کروز این است که به وسیله قدرت بینایی خود به سمت اهداف حرکت می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های موشک کروز این است که قدرت تعقیب و انهدام اهداف در حال حرکت را دارند و همین موضوع یکی از تفاوت‌های این نوع موشک‌ها با موشک‌های بالستیک است. در صنعت هوانوردی از اصطلاح سوپرسونیک و هایپرسونیک برای توصیف سرعت اجسام استفاده می‌شود، هر دو این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند. در همین رابطه نسبت سرعت اجسام به سرعت صوت با عدد «ماخ» توصیف می‌شود، از همین رو یک ماخ برابر سرعت صوت، یعنی حدود ۳۴۳ متر بر ثانیه است. برابر این تعریف اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک»، اجسامی که بین یک تا ۵ ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» و اجسامی که بیش از ۵ ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» نام‌گذاری می‌شوند که موشک بالستیک فتاح جزو مورد اخیر به حساب می‌آید. با توجه به این تعریف، باید گفت با دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری سوپرسونیک در موشک‌های کروز، سرعت کروزهای ایرانی به صورت قابل توجهی افزایش یافته و به سرعتی نزدیک به ۵ برابر صوت خواهد رسید؛ موضوعی که مقابله با این موشک‌ها را بسیار دشوار می‌کند. موشک کروز دریایی ابومهدی با بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، آخرین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشک‌های کروز بود. با تجهیز نیروی دریایی ارتش و سپاه به «ابومهدی»، عمق بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس از مبدا مرزهای ساحلی تا ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت. در صورت تجهیز نیروهای مسلح به موشک کروز سوپرسونیک، توان دفاعی یگان‌های نظامی بویژه در خلیج‌فارس، بیش از پیش افزایش خواهد یافت و هیچ هدف متخاصمی در امان نخواهد بود. همچنین موشک‌های کروز فراصوت می‌توانند زمان واکنش ایران را در صورت بروز هرگونه درگیری به میزان قابل توجهی تسریع کرده و فرصت واکنش نیروهای مهاجم را نیز از بین ببرند.

* در امتداد ابومهدی

در هفته‌های اخیر شاهد گنده‌گویی ارتش تروریست آمریکا مبنی بر اعزام نیروی نظامی به منطقه برای مقابله با ایران در خلیج‌فارس بودیم. اخیرا نیز  ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از ورود بیش از ۳۰۰۰ ملوان و سرباز آمریکایی به غرب آسیا در چارچوب طرحی که پیش‌تر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن را اعلام کرده بود، خبر داد. در مقابل، نیروهای مسلح کشورمان نیز در چند مرحله، با رونمایی از موشک کروز دریایی ابومهدی، الحاق موشک‌های قدیر و نصیر به قایق‌های تندروی سپاه و برگزاری رزمایش اقتدار در خلیج‌فارس، نسبت به حضور آمریکایی‌ها در منطقه هشدار دادند. حالا به نظر می‌رسد اعلام خبر دستیابی ایران به موشک کروز فراصوت نیز در راستای هشدار ایران به ارتش تروریست آمریکا انجام شده است. این موضوعی بود که مورد توجه خبرگزاری مطرح انگلیسی، رویترز نیز قرار گرفت.

روز گذشته خبرگزاری رویترز با اعلام اینکه «ایران می‌گوید فناوری ساخت موشک کروز مافوق صوت را در اختیار دارد»، نوشت: اعلام این خبر احتمالا نگرانی‌های غرب درباره توانایی‌های موشکی ایران را تشدید می‌کند. رویترز در ادامه نوشت: این خبر چند روز پس از گزارش‌هایی مبنی بر ورود بیش از ۳۰۰۰ ملوان و تفنگداران دریایی آمریکایی به ۲ کشتی جنگی آمریکایی در دریای سرخ برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. در ادامه گزارش رویترز آمده است: به رغم مخالفت آمریکا و اروپا، ایران اعلام کرده است برنامه موشکی «دفاعی» خود را بیشتر توسعه خواهد داد.

شبکه خبری الجزیره نیز در واکنش به دستیابی ایران به موشک‌های کروز فراصوت نوشت: در بحبوحه تنش‌های ایران و آمریکا، ایران اعلام کرد فناوری ساخت موشک‌های کروز مافوق صوت را در اختیار دارد.

***

بغداد از پیشرفت اقدامات امنیتی در مرزهای ایران و عراق خبر داد

فرمانده مرزبانی عراق در اظهاراتی به جزئیات اقدامات امنیتی انجام‌شده در مرزهای کشورش با ایران پرداخت. محمد عبدالوهاب سکرالسعیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) درباره اقدامات انجام‌شده در مرزهای ایران و عراق گفت: ما ۱۴۹۳ کیلومتر با جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک داریم و در این باره پروژه‌های گسترده‌ای از بصره گرفته تا استان سلیمانیه داریم که ۶۰ درصد این پروژه‌ها محقق شده است. وی تاکید کرد در مرزهای ایران و عراق از بصره تا سلیمانیه دوربین‌های حرارتی نصب شده است، علاوه بر این برج‌های بتنی به فاصله‌ هر یک کیلومتر یا هر یک و نیم کیلومتر ایجاد شده است. السعیدی همچنین اعلام کرد این پروژه‌ها همچنین شامل ۲ خیابان و ساخت پاسگاه‌های مرزی و هموارسازی مسیر صفر مرزی میان ۲ کشور از الشیب تا خانقین به طول ۶۸۰ کیلومتر است. فرمانده مرزبانی عراق خاطرنشان کرد هزاران مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق پاکسازی و استحکاماتی در آن مناطق ایجاد شده است.