بازگویی مشکلات رشت در جلسه شورای شهر و استمداد از نمایندگان مجلس

رشت شهر اولین‌ها و دیار مردان و زنان بزرگ سالهاست که با مشکلات متعددی در حوزه شهری دسته و پنجه نرم می‌کند، سختی‌هایی که از سوی جمعی از اعضای شورای اسلامی رشت در جلسه امروز “شنبه” با نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی مطرح و برای حل آنها استمداد طلبیدند. سه نفر از نمایندگان […]

رشت شهر اولین‌ها و دیار مردان و زنان بزرگ سالهاست که با مشکلات متعددی در حوزه شهری دسته و پنجه نرم می‌کند، سختی‌هایی که از سوی جمعی از اعضای شورای اسلامی رشت در جلسه امروز “شنبه” با نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی مطرح و برای حل آنها استمداد طلبیدند.

سه نفر از نمایندگان شهرستان رشت به دعوت اعضای شورای اسلامی رشت در هفتاد و یکمین جلسه شورا در صحن علنی حاضر شدند و به سخنان رئیس و جمعی از اعضای شورا در رابطه با مشکلات و چالش‌های رشت گوش فرا دادند اگرچه به یقین نمایندگان حاضر به خوبی از مشکلات رشت خبر داشته و دارند.

پسماند و مشکل ۴۰ ساله سایت سراوان رشت “محل دفن زباله”، آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، ترافیک، فقدان مدیریت یکپارچه شهری، کمبود سرویس حمل و نقل عمومی و کمبود وسایل ایمنی اولیه نیروهای آتش‌نشانی از جمله مشکلات مطرح شده از سوی اعضای شورای اسلامی رشت در نشست با نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بود.

رشت، شهر باران های نقره ای سال های زیادی است که از این مشکلات رنج می برد، بارها نیز در جلسات مختلف در مورد چالش‌ها و معضلات آن سخن رفته مسائلی که همگان بر آن واقفند و در میان همه این مسائل عدم ثبات مدیریت شهری و جابه جایی شهرداران را نیز باید بر آن افزود.

معضلات این شهر بسیارند و رفع همه یا حداقل بخشی از این مشکلات به اعتقاد اعضای شورای شهر رشت نیازمند وحدت و همدلی و ضرورت مدیریت یکپارچه شهری است، موضوع مهمی که امروز در جلسه شورا بر آن بسیار تاکید شد.

 

ضرورت تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری

رئیس شورای اسلامی رشت در این نشست در سخنانی با اشاره به تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: فقدان مدیریت یکپارچه شهری چالش ها و مشکلاتی را موجب می‌شود از این‌رو تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری اهمیت بسزایی دارد.

محمدحسین واثق کارگرنیا اظهار کرد: متاسفانه به جای اینکه شوراهای اسلامی شهرها به جایگاه واقعی خود برسند، شاهد مصوباتی از سوی مجلس و دولت برای کاهش همین محدود اختیارات شوراها هستیم که مغایر با تفکرات حضرت امام (ره) در این زمینه است.

وی انتخاب شهردار را یکی از وظایف اعضای شورای اسلامی شهر عنوان و خاطر نشان کرد: انتخاب شهردار اولین کار مهمی است که اعضای شورا بعد از انتخابات شوراها و مستقر شدن انجام می‌دهند و در این میان موضوع انتخاب “شهردار توسط مردم” مطرح می‌شود.

واثق کارگرنیا در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی در شهر رشت اضافه کرد: انبوهی از زباله نزدیک به ۴۰ سال است که در یک منطقه (سراوان رشت) دفن شده است که همواره اعتراضات مردمی را در پی دارد از این‌رو باید با توجه بیشتر برای رفع این مشکل گام برداشت.

وی با بیان اینکه استانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری و جهادکشاورزی گیلان تکلیف دارند که محل جدید برای دفن زباله را به شورا و شهرداری رشت اعلام کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه به مردم قول داده شد تا پایان سال ۱۴۰۱ زباله‌ای به سراوان رشت منتقل نشود، ضروریست تا در فرصت کم باقیمانده محل جدید معرفی شود. زخم‌ عمیق سراوان رشت و امید به التیام

رئیس شورای اسلامی رشت با اشاره به اقدامات خوب انجام شده برای افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی در رشت خاطر نشان کرد: به زودی ظرفیت این کارخانه از ۵۰۰ تن به یک هزار تن افزایش می یابد.

وی در ادامه به موضوع ساخت نیروگاه زباله‌سوز رشت اشاره و اظهار کرد: قرارداد مربوط به زباله سوز از سال ۹۲ منعقد شده اما تاکنون پیشرفتی نداشته‌است، اعتباراتی که باید از سوی دولت برای این مهم تامین شود، قطره چکانی است.

واثق کارگرنیا با تاکید بر اینکه باید برای تامین اعتبار راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز تسریع شود، خاطر نشان کرد: اگر بر اساس شرایط موجود پیش برویم تا ۱۰ سال آینده صاحب دستگاه زباله سوز نخواهیم شد.

 

رودخانه‌های زرجوب و گوهررود؛ چالش جدی

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با اشاره به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت با تشریح زیبایی‌های این ۲ رودخانه در گذشته اظهار کرد: این ۲ رودخانه‌های نعمت الهی در رشت هستند اما به بزرگترین مشکل و چالش برای شهر و شهروندان تبدیل شده‌ است.

وی با تاکید بر اینکه رفع آلودگی‌های مربوط به این ۲ رودخانه رشت نیازمند توجه دولت و اختصاص بودجه است، خاطر نشان کرد: باید همه دستگاه‌های مربوطه در این زمینه همکاری کنند.

واثق کارگرنیا ترافیک را از دیگر مشکلات شهر رشت عنوان کرد و افزود: توسعه معابر عمومی و خیابان‌ها در این شهر آنطور که باید، اتفاق نیافتاد از اینرو ترافیک در رشت به ویژه در برخی از فصول سال قابل توجه است در عین دستگاه های خدماتی هم اعم از اورژانس و آتش نشانی و غیره در خدمت رسانی به موقع دچار چالش جدی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در زمان حاضر کمتر از ۴۰ دستگاه اتوبوس در سطح رشت به مردم خدمات می دهند، اضافه کرد: طبق استاندارد باید حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در این شهر فعال باشد.

واثق کارگرنیا با اشاره به خبر مربوط به نامزد شدن شهر رشت برای ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی و بررسی پرونده رشت توسط ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در اسفندماه امسال ابراز امیدواری کرد تا رشت در حوزه صنایع دستی ثبت جهانی شود. بررسی پرونده رشت توسط ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی

 

پیشرفت ۱۸ درصدی بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت

سرپرست شهرداری رشت نیز در این نشست با اشاره به انعقاد قرارداد عملیات بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت از نیمه دوم آبان ماه امسال افزود: این قرارداد یک ساله است و تاکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یوسف یزدانی با بیان اینکه بر اساس قرارداد باید ظرف یک سال بهسازی و پوشش کامل محل دفن زباله در سراوان رشت انجام شود، اظهار کرد: برای تحقق این مهم نیاز به تامین منابع است.

وی در ادامه تالاب عینک را یکی از ظرفیت‌های بزرگ شهر رشت عنوان کرد و افزود: مذاکراتی با آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب گیلان طی جلسات مشترکی با دادگستری انجام شد ضمن اینکه نیازمند ورود نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی به موضوع هستیم تا این تالاب در اختیار شهرداری رشت قرار گیرد و اقدامات لازم برای این تالاب انجام شود. پروژه احیاء تالاب عینک رشت به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

 

گلایه عضو شورا از بی‌برنامگی این جلسه

مجید عزیزی یکی از اعضای شورای اسلامی رشت با بیان اینکه بی‌برنامگی شورای این شهر از همین جلسه مشخص است، اظهار کرد: دستور جلسه امروز با حضور نمایندگان این بود که به صورت ویژه در مورد مباحث بودجه مطالبی مطرح شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه مشکلات شهر رشت خاطر نشان کرد: نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با این مشکلات آشنا هستند، ما امروز در این جلسه تنها زمان را از دست دادیم.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی رشت در پاسخ به سخنان این عضو شورا با بیان اینکه وقت ما در این جلسه هدر نرفت، گفت: سالهاست که مشکلات رشت بدون حل باقیمانده است، صد بار گفته شد اما حل نشد.

وی اظهار کرد: هدف ما از دعوت نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی به شورا این است که بار دیگر مشکلات را طرح کرده و با همکاری و همدلی برای رفع این مشکلات اقدام شود.

 

مسئولان قول بستن ورودی زباله سراوان را داده‌اند

رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز پس از شنیدن سخنان اعضای شورای رشت گفت: مسئولان از جمله رئیس‌جمهور و استاندار گیلان قول مساعد برای بستن ورودی زباله سراوان تا پایان سال ۱۴۰۱ را داده‌اند از این‌رو همه ما باید برای تحقق این مهم کمک کنیم.

محمدرضا احمدی سنگری درباره تصفیه شیرابه سراوان رشت “محل دفن زباله” اظهار کرد: برای ادامه کار دنبال افراد موجود نروید، آنان در طول این چند سال چه اقدام موثری صورت داده اند؟

وی با بیان اینکه در موضوع آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: قرارداد پنج هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم یکی از اقدامات خوب در این ارتباط است.

جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه مجلس، انشعابات آب و برق و گاز باید به واحدهای مسکونی نسقی داده شود.

بر اساس آخرین آمار دریافتی، رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

دراین نشست مقرر شد که این جلسات مشترک با نماینده مردم رشت در مجلس به صورت ماهانه برای حل سریعتر مسائل این شهر با استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی تداوم یابد.