آیا عبرت نمی گیرید؟؟

گیلان نوا؛ در روزهایی که سگ‌های نجس هار آمریکا در منطقه در حال دریدن بی‌گناهان غزه هستند، 300 کیلومتر آن طرف‌تر در ریاض، سگ‌های منتخب جهان در حال رژه رفتن جلوی سران کشوری هستند که همواره مدعی رهبری اعراب و جهان اسلام بوده است.

در روزهایی که سگ‌های نجس هار آمریکا در منطقه در حال دریدن بی‌گناهان غزه هستند، ۳۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر در ریاض، سگ‌های منتخب جهان در حال رژه رفتن جلوی سران کشوری هستند که همواره مدعی رهبری اعراب و جهان اسلام بوده است.

این نخستین‌بار است که فستیوال سگ‌ها در پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود؛ شهری که تا همین چند سال پیش حتی گرداندن سگ – که در دین اسلام نجس محسوب می‌شود – در معابر و اماکن عمومی‌اش حرام شرعی و ممنوع بود. از ۲۷ روز پیش اما سگ‌ها همه خطوط قرمز سنت‌های عربی و اسلامی را زیر پا گذاشته‌اند. این فستیوال که در واقع  جام‌جهانی سگ‌هاست، در قالب جشنواره سالانه «موسم ریاض» برگزار می‌شود و در آن  به مدت ۲ ماه تا پایان سال میلادی جاری (۱۰ دی‌ماه) ۲۵۰ سگ برگزیده از سراسر دنیا در رشته‌های مختلف سالوکی، چابکی، کاری و زیبایی در «سالن بلوار» ریاض به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع با هم رقابت خواهند کرد، هر چند رقابت‌ اصلی به شکل موازی میان صاحبان سگ‌ها، شرکت‌های غربی ذی‌نفوذ در چنین فستیوال‌هایی و البته میان شیوخ سعودی برای هر چه غربی‌تر شدن و از خود بیگانه‌تر شدن است.

از زمان آغاز نمایش سگ‌ها، همزمان با جشنواره‌های پرسر و صدای رقص و موسیقی به میزبانی سران سعودی که خود را پدرخواندگان جهان عرب می‌دانند،  تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار کودک و زن و مرد بی‌گناه عرب در غزه توسط رژیم صهیونیستی قتل‌عام شده‌اند.

قطعا سگ‌ها درکی از واقعیات تلخ دنیای آدم‌ها ندارند ولی چه بسا اگر آنها فریاد کمک همنوعان خود را بشنوند، دست‌کم از سر غریزه زوزه بکشند.

در این مدت اما سران سعودی حتی حاضر نشده‌اند از تریبون فستیوال‌های‌شان برای جلب توجه افکار عمومی جهانی نسبت به جنایات اسرائیل در غزه بهره ببرند؛ نشانه‌ای عریان از اینکه چگونه ذهنیت غربی با اصول منفعت‌گرایانه‌اش، انسان‌ها را از حیوانات هم پست‌تر می‌کند.

بن‌سلمان و تیم حکومتی سراپا غرب‌گرای سعودی، حتی به اندازه باشگاه‌های اروپایی که مدیران‌شان اغلب از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند نیز به کشتار مردم غزه حساسیت نشان ندادند. دریغ از هرنوع همبستگی نمادین مثل یک دقیقه سکوت در ابتدا و انتهای جشن‌ها، برافراختن پرچم فلسطین یا پخش موسیقی‌های عربی در حمایت از مقاومت جانانه‌اش در مقابل دژخیمان اشغالگر قدس.

شرم‌آورتر آنکه همزمان با حمام خون ۴۸ روزه‌ای که آمریکا و نوچه‌های صهیونیستش در فلسطین به راه انداختند، در قاره‌های آمریکا، اروپا و اقیانوسیه شاهد اعتراضات روزافزون مردم، فعالان سیاسی و حتی برخی دولتمردان به جنایات رژیم صهیونیستی بوده‌ایم و بسیاری از رویدادهای هنری و فرهنگی، به همدردی با قربانیان غزه پرداخته‌اند.

ترکی آل‌الشیخ، رئیس اداره سرگرمی عمومی عربستان سعودی که خبر آغاز فستیوال سگ‌ها را در ریاض با انتشار ویدئویی توئیت کرده بود، یکی از اعضای ارشد خاندان آل‌الشیخ است، همان خاندانی که چندین دهه است مفتی‌گری اعظم وهابیت بدل از اسلام را در عربستان در  انحصار خود دارند.

بزرگ این خاندان عبدالعزیز آل‌الشیخ التمیمی، از نوادگان محمد بن عبدالوهاب، همچنان مفتی ارشد عربستان است و خیلی راحت چشم خود را به سگ‌بازی و رقص و مستی آل‌سعود در حین کشتار اعراب مسلمان بسته است. مثل همیشه آل‌سعود و وهابیت، دست در دست هم در مسیر رسوایی گام برمی‌دارند. کار به جایی رسید که مضاوی الرشید، نوه آخرین حاکم نجد پیش از سلطه آل‌سعود، در توئیتی با مقایسه واکنش مردم لبنان و عربستان به جنایات اسرائیل در غزه نوشت: لبنانی‌ها به ۲ گروه تقسیم شده‌اند؛ نیمی تسلیت می‌گویند و با خانواده قربانیان ابراز همدردی و همبستگی می‌کنند و نیم دیگر می‌زنند و می‌رقصند. در عربستان اما افراد حتی این آزادی را ندارند که نظر و احساسات خود را درباره غزه بیان کنند و همه محکوم به این هستند فقط بزنند و برقصند.

مسلمانان جهان هرگز فراموش نخواهند کرد  در حالی که هنوز دنیا در شوک جنایت تاریخی صهیونیست‌ها علیه بشریت در قتل‌عام بیماران و پناهجویان بیمارستان المعمدانی غزه بود و نفس‌ها از ابعاد باور نکردنی وحشی‌گری ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به دیگر بیمارستان‌های غزه بند آمده بود، هزاران دشداشه‌پوش سعودی حتی از جایگاه انسانی خود نیز عدول کرده و به شکلی تهوع‌آور هلهله‌کنان، نشیمنگاه و شکم‌های‌شان را در کنسرت‌های جشنواره ریاض می‌چرخاندند. گویی آنها تحت یک برنامه‌ریزی غربی به دستور حاکمان‌شان محکوم به حیوانیت شده‌اند.

تازه چند روز پس از آغاز فستیوال سگ‌ها در ریاض بود که سرانجام سران سعودی تصمیم به برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی در واکنش به بیش از یک ماه حملات خونین اسرائیل به باریکه غزه گرفتند؛ اجلاسی که ولیعهد پادشاهی سعودی با وجود یدک کشیدن عنوان «خادمین حرمین شریفین» تمام تلاش خود را برای سانسور فریادهای دادخواهی معدود نمایندگان کشورهای اسلامی، از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان انجام داد. رئیسی در نشست ۲ هفته پیش ریاض پیشنهاد داد کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی با حمایت تسلیحاتی از مقاومت غزه، به فلسطینیان کمک کنند در مقابل تجاوز بی‌امان رژیم اشغالگر بایستند اما در نهایت اجلاس مزبور، با بیانیه‌ای سرد و غیرالزام‌آور برای اعضا به پایان رسید.

به قول معروف در عربستان، در حالی که سگ‌ها را باز کرده‌اند، سنگ‌های نمادین انتفاضه برای آزادی فلسطین را بسته‌اند.

بلافاصله با پایان این اجلاس بار دیگر رسانه‌های سعودی، اماراتی، بحرینی و دیگر شبکه‌های غرب‌زده عربی دوربین‌های‌شان را به چند کیلومتر آن طرف‌تر در مجتمع بزرگ بلوار ریاض چرخاندند؛ جایی که حاکمان عربستان به خودشان می‌بالند که بزرگ‌ترین فستیوال تاریخ را به مدت ۶ ماه – از زمان افتتاح در ششم آبان ماه – با حمایت مالی مستقیم بانک ملی سعودی برپا کرده‌اند.

به موازات فستیوال سگ‌ها، ۱۰ جشنواره دیگر نیز در چهارمین دوره متوالی از موسم ریاض  ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، از جمله جشنواره موسیقی بسیار بدنامMDLBEAST Soundstorm. این همان جشنواره‌ای است که نخستین دوره برگزاری آن به خاطر همزمانی‌اش با کشتار کودکان مظلوم یمنی، توسط بسیاری از گروه‌های موسیقی برجسته دنیا و حتی بخش مهمی از افکار عمومی غرب تحریم شد.

حالا حتی عنوان این جشنواره نیز که در سرزمین وحی و همزمان با عزای جهان برای قتل‌عام غزه برگزار می‌شود، اعلان جنگ به ارزش‌های بشری است. عنوان کلی جشنواره یعنی «میدل بیست»، کنایه‌ای به عبارت انگلیسی خاورمیانه است با این تفاوت که کمله East  (شرق) در انتهای آن با Beast (دیو) جایگزین شده است. چه کسی است که نداند در فرهنگ موسیقی پاپ غربی، بیست به شیاطین و موجودات اهریمنی اطلاق می‌شود. «توفان شن» نیز در عنوان این جشنواره یادآور عملیات اشغالگرانه و خونین آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در ابتدای دهه ۱۹۹۰میلادی است.

اگر آل‌سعود به خاطر منافع‌شان و به قصد سازش با رژیم صهیونیستی می‌خواستند موضعی محافظه‌کارانه در قبال جنایات اسرائیل در غزه بگیرند، دست‌کم می‌توانستند از ریشخند زدن به خون همنوعان بیگناه عرب خود پرهیز کنند. این دیگر چیزی فراتر از غرب‌زدگی است و نشان می‌دهد بن‌سلمان و شیوخ شکم‌باره خلیج، به مرحله عناد عامدانه با اسلام رسیده‌اند.

ظاهرا دیکتاتور کوچک بحرین نیز نخواسته از این قافله شر جا بماند. این روزها تصاویر شرم‌آوری از حمد بن عیسی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که او را مست و لایعقل در حال همراهی با رقص عربی در یکی از جشن‌های مرتبط با موسم ریاض نشان می‌دهد.

او در حالی سعودی‌های مشغول رقص شمشیر را در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محصولات حیوانی مراعی همراهی می‌کند که شمشیر اعراب باید برای دفاع از زنان و کودکان فلسطینی تحت بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی از نیام در می‌آمد که نیامد. این کلیپ خشم بسیاری از مردم بحرین را برانگیخته است. این جزیره شیعه‌نشین، با آنکه کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین شیخ‌نشین عربی حاشیه خلیج‌فارس است اما در عین حال تنها شیخ‌نشینی است که در روزهای اخیر در آن تظاهرات ضد اسرائیلی برپا شده است.

یوسف الجمری، فعال بحرینی تبعیدی این اقدام دیکتاتور جزیره را «رقص بر زخم امت» دانسته و پرسیده است: «این چه عربیت و چه اسلامی است؟»

یکی از کاربران شبکه ایکس نیز این صحنه را با داستان‌های مربوط به پادشاهان اندلس مقایسه کرده است؛ زمانی که برادران مسلمان‌شان به دست اسپانیایی‌ها سلاخی می‌شدند اما تنها دغدغه آنها رقص، زن و مشروب بود. اندلس اینگونه زوال یافت.