کل 612 امروز 0
  • تاریخ : چهارشنبه - ۳ - بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 - January - 2025
  • ساعت :
    وضعیت نابسامان پل های هوایی رشت

    پل های عابر پیاده مکانیزه رشت دکور یا محل امن عبور استفاده عابرین !؟

    18 اذر ماه 1389 بعد از مدت ها چشم انتظاری شاهد افتتاح اولین پل مکانیزه عابرین پیاده در تقاطع غیر هم سطح جانبازان آن هم باهدف مهیا کردن امکانات امن برای عابرین پیاده،تسریع در رفت و آمد وسایل نقلیه،ایجاد منظر شهری زیبا در ورودی شهر آن هم با صرف 1میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بودیم که گاهی درب آن بر روی استفاده کنندگان مسدود است.

    ۱۸ اذر ماه ۱۳۸۹ بعد از مدت ها چشم انتظاری شاهد افتتاح اولین پل مکانیزه عابرین پیاده در تقاطع غیر هم سطح جانبازان آن هم باهدف مهیا کردن امکانات امن برای عابرین پیاده،تسریع در رفت و آمد وسایل نقلیه،ایجاد منظر شهری زیبا در ورودی شهر آن هم با صرف ۱میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بودیم که گاهی درب آن بر روی استفاده کنندگان مسدود است.

    چند سالی از افتتاح اولین پل عابر پیاده مکانیزه مذکور در جوار بانک ملی ایران ” سپری گشت تا این که مراسم افتتاح پل عابر پیاده مکانیزه تازه آباد ماقبل رمپ پل غیر همسطح جانبازان  در شهریور ماه ۱۳۹۵ با حضور ” سید محمد علی ثابت قدم – شهردار رشت ” و ” فرامرز جمشید پور پشتهانی – معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ” برگزار شد .

    معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر تعرفه ۴۱ نقطه شهر به وسیله مشاورین ذیصلاح برای احداث پل عابر پیاده خاطرنشان کرد: پس از برگزاری مناقصه از سوی شهرداری دو گروه سرمایه گذار برای احداث پل انتخاب شدند.

    فرامرز جمشید پور پشتهانی ” با اشاره بر ترافیک شدید در روزهای پنج شنبه و جمعه در محل احداث پل فوق یادآور شد: این پل به طول ۳۶ متر, عرض ۲متر و ارتفاع ۶متر و نیم در کنار مزار شهدا آماده بهره برداری است ، ضمن این که  هزینه کرد ۶۰۰ میلیون تومان برای احداث هرپل  بوده و گروه اول در نظر دارد ۱۴ پل را در سطح شهر احداث نماید.

    به دنبال برگزاری مراسم افتتاح پل مذکور ،احداث پل های دیگر در سطح نقاط مختلف شهر رشت به وقوع پیوست که متاسفانه نه تنها بر روی عابرین پیاده باز نیست بلکه محلی برای استفاده و کسب درآمد هنگفت شرکت های تبلیغاتی و استفاده تجاری برای ایجاد مغازه کوچک جهت کسب درآمد و گاهی محل اجتماع معتادین شده است و اراده ای برای بازگشایی وجود ندارد !

    یک شب سرد زمستانی در ساعت ۲۳ با نهایت خوش خیالی از این که می توانم با خاطری آسوده از این پل های مجهز به پله برقی استفاده نمایم به سمت آن حرکت کردم.

    در همین فکر و خیال بودم که ناگهان دیدن یک صحنه وحشتناک من را ناگهان بهت زده و بر سر جای خود میخ کوب کرد و این صحنه مشاهده درب نرده ای بسته و زندان گونه این پل بود.

    بعد از مدتی که از حالت شوک بیرون آمدم به این فکر فرو رفتم که شاید من اشتباه می کنم وبه طور یقین افتتاح و ساخت چنین سازه هایی برای استفاده مردم نمی باشد،بلکه قرار است این پل عظیم به عنوان سمبل جدید کلان شهر رشت برای نسل های آینده باقی بماند.

    در این تفکرات بودم که صدای غرش ترمز یک وسیله نقلیه مرا به خود آورد و خود را وسط کمربندی خرمشهر و در مقابل یک تریلر ۱۸چرخ حامل دهها تن فولاد دیدم.

    سرم را بالا کردم که راننده فریاد زد:«حواست کجاست ، مگر می خواهی خود کشی کنی ؟ ” سرتان را درد نیاورم از من به شما نصیحت که دیگر هیچ وقت از مسوولین ترافیک شهری تقاضای پل عابر پیاده مکانیزه را ننما یید ، چون که حفظ و نگهداری این قبیل تاسیسات بیش از جان انسان ها ارزش مند است و به طور یقین باید در آینده نزدیک منتظر بسته ماندن درب پل در تمام ساعات شبانه روز همچون سایر پل ها در دیگر نقاط شهر بود. بنابراین باید عطای پل را به لقایش بخشید و با شجاعت تمام به قلب خودروهای عبوری سنگین و سبک خوش نمود و رفت.

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان ” در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار ” در این ارتباط ، اظهارداشت: بالغ بر ۳۸ درصد از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی معابر درون شهری استان مربوط به عابرین پیاده ویکی از اساسی ترین راه های پیش گیری از تصادفات آنان در این معابر استفاده از پل های هوایی مخصوص عابر پیاده است.

    امیر طالبی رحیم آبادی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد درصد قابل توجهی از تصادفات درساعات پایانی شب وتاریکی هوا به وقوع می پیوندد،خاطر نشان کرد:به دلیل میدان دید کمتر ،سرعت بالاتر،خلوتی معابر و استفاده بیشتر عابرین پیاده به ویژه بانوان از البسه و چادر مشکی ،رویت آنان را در عبور از عرض راه برای رانندگان بسیار مشکل می سازد .

    وی تصریح کرد: استفاده از پل های عابر پیاده به ویژه در ساعات پایانی شب ،عبور از محل های مطمئن و بعد از اطمینان از عدم تردد خودرو برای کلیه عابرین پیاده عزیزبرای حفظ جان خود الزامی است.

    این مقام انتظامی ، تاکید داشت:توجه دقیق وکامل به جلو در حین رانندگی و اتخاذ سرعت مطمئنه از سوی کلیه رانندگان محترم وسایل نقلیه سبک وسنگین در کلیه معابر درون شهری گیلان ضروری است.

    وی با اشاره به گذشت حدود ۱۳ سال از ساخت پل عابر پیاده مکانیزه شهر رشت و  عدم فعالیت سایر پل های پیاده مکانیزه سایر نقاط شهر ، از کلیه شهرداران و شوراهای اسلامی استان گیلان خواست کلیه تجهیزات و تمهیدات ترافیکی در طول معابر درون شهری را به صورت جدی پیش بینی کنند.

    رییس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه از ۶۲ نفر فوتی عابرین پیاده از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه در استان ۶۲ درصد از کل تصادفات منجر به فوت مربوط به عابرین پیاده است ، متذکر شد : از این تعداد به میزان ۷۷ درصد بالای ۶۰ سن دارند که به علت عدم استفاده از پل ها و استقبال این گونه افراد از پل های غیر مکانیزه و عبور از محل های غیر ایمن حریم پل های عابر پیاده باعث افزایش تصادفات منجر به فوت عابرین پیاده شده است.

    به گفته طالبی رحیم آبادی » از ۳۴ پل عابر پیاده شهر رشت تعداد ۱۱ پل آسانسوری ولی غیر فعال و تعداد یک پل مکانیزه جانبازان غیر فعال است که باید هر چه سریع تر پل های مذکور فعال بشوند .

    النهایه باز دم شهرداری رشت گرم در این اوضاع نامناسب اقتصادی به فکر ساماندهی افراد متجاهر ( کارتن خواب ها ) می باشد که اجازه داده عملا عرشه برخی از پل ها در ساعات پایانی شب به علت خاموشی و عدم وجود نگهبان ، به مکانی امن برای استراحت و مصرف برخی از مواد مخدر تبدیل شده است !

    نوشته های مشابه

    اختصاصی / افزایش ۴۵ درصدی تعرفه خدمات شهری و تأثیر آن بر حمل و نقل عمومی و ساخت‌وساز در رشت
    2 - بهمن - 1403
    افزایش ۴۵ درصدی تعرفه‌ها

    اختصاصی / افزایش ۴۵ درصدی تعرفه خدمات شهری و تأثیر آن بر حمل و نقل عمومی و ساخت‌وساز در رشت

    تصیمات اخیر شورای اسلامی شهر رشت برای افزایش عوارض و تعرفه‌های خدمات شهری به دلایل مختلفی انجام شده است. این تغییرات، که عمدتاً در سال ۱۴۰۴ تصویب شده‌اند، شامل افزایش ۴۵ درصدی در برخی تعرفه‌ها و خدمات سازمان‌های شهرداری مانند آتش‌نشانی و پسماند است.

    سپیدرود و حق آبه هایی که رها نمی شوند
    29 - دی - 1403
    به ‌طور کلی حوضه آبریز سپیدرود دارای ۵۴ هزار کیلومترمربع مساحت بوده

    سپیدرود و حق آبه هایی که رها نمی شوند

    خبر شوک برانگیز بود و بوی ناخوشایندی از عدم تعادل می‌داد. با حضور رئیس قوه قضاییه در گیلان، رئیس ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد؛ با مساعدت رئیس قوه قضائیه تصمیم نهایی در مورد آزادسازی بستر حریم رودخانه سپیدرود به نفع مردم صورت گرفته شده است.

    فراخوان انتخاب جوان برگزیده سال ۱۴۰۳ با شعار برای ایران جوان
    27 - دی - 1403
    فیروز عزت دوست معاون امور جوانان استان گیلان ، اعلام کرد

    فراخوان انتخاب جوان برگزیده سال ۱۴۰۳ با شعار برای ایران جوان

    اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان به مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر (ع)، روز جوان و هفته جوان تجلیل از جوان برگزیده سال ۱۴۰۳ را با شعار «برای ایران جوان» برگزار می‌کند.

    نمایشگاه بین المللی گیلان، نمادی از سال ها ضعف مدیریت اقتصادی استان
    27 - دی - 1403
    گیلان همچنان در تلاش است تا برندها را با خواهش و تمنا به حضور در این مکان ترغیب کند

    نمایشگاه بین المللی گیلان، نمادی از سال ها ضعف مدیریت اقتصادی استان

     شرکت نمایشگاهی بین المللی استان گیلان زیر مجموعه ای از سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان و به تبع آن یکی از شرکت‌های اقتصادی استانداری گیلان محسوب می‌گردد که سال‌هاست اجاره دار یکی از سوله‌های قدیمی کارخانه غیر فعال فرش گیلان است.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    برو بالا