کل 462 امروز 0
  • تاریخ : چهارشنبه - ۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 - April - 2024
  • ساعت :
    پروژه رشت آستارا

    وزارت راه می‌تواند از حریم راه استفاده کند راهی برای حل مشکل تملک زمین‌های کشاورزی در پروژه رشت – آستارا

    به گفته یکی از معاونین پیشین راه‌آهن ، وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل تملک زمین‌های کشاورزی در پروژه رشت – آستارا، می‌تواند از حریم‌ اتوبان که در اختیار وزارتخانه است، استفاده کند

    به گفته یکی از معاونین پیشین راه‌آهن ، وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل تملک زمین‌های کشاورزی در پروژه رشت – آستارا، می‌تواند از حریم‌ اتوبان که در اختیار وزارتخانه است، استفاده کند.

    عباس قربانعلی‌بیک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه رشت – آستارا بیان کرد: در حال حاضر ما چند مسیر اتصال به روسیه و آسیانه میانه داریم، از جمله خطوط ریلی سرخس و اینچه‌برون که هر دو هم واقعیتشان با ادعایی که اول می‌شد، تفاوت دارد. بنابراین باید به نحوه مطالعه اجزا و جزئیات سیستم توجه داشت، شیوه‌هایی که در یک پروژه کار می‌شود می‌تواند آن را به متروپل آبادان تبدیل کند یا یک پروژه با خیر و برکت.

    وی خاطرنشان کرد: مسئله این است که ما باید بدون تعصب این پروژه را دقیق بررسی کنیم و برای گزینه‌های مختلف وقت بگذاریم؛ نه‌ اینکه بخواهیم تنها از یک مشاور مشورت بگیریم، زیرا اغلب مشاورین تحت تاثیر کارفرما هستند و مطابق دستور آنها اظهار نظر می‌کند و طرح توجیهی می‌دهد بدون آنکه به ابعاد حقیقی مساله بپردازد که این موضوع به صلاح نیست.

    این پیشکسوت حوزه حمل‌ونقل گفت: از طرف دیگر باید گزینه‌های مختلف این پروژه را هم مد نظر داشته باشیم، زیرا احداث خطوط ریلی زمان‌بر است و در خصوص زمین‌های شمال که تملک زمین بسیار سخت است هم، هزینه‌برتر خواهد بود، زیرا در این زمین‌ها ارزش زمین با واگذاری برای حمل‌ونقل ریلی پایین می‌آید بر خلاف اینکه با راه‌اندازی اتوبان ارزش زمین بالا می‌رود.

    قربانعلی‌بیک ادامه داد: برای این موضوع راهکاری پیشنهاد کردیم که از این فرصت استفاده کنند و آن هم توازی راه و راه‌آهن است؛ راه حریمی دارد و این حریم راه و اتوبان برای وزارت راه است و کسی نمی‌تواند تا مسافت خاصی به ساخت و ساز اقدام کند؛ بنابراین وزارت راه می‌تواند از این حریم استفاده و راه‌آهن بسازد. این موضوع باعث می‌شود مشکل تملک زمین در مناطقی مانند شمال که زمان‌بر و پرهزینه است حل شود. کما اینکه در کشورهای اروپایی هم سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهند.

    وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه برای پروژه‌های این‌چنینی وارد عمل شویم باید روی آن فکر کنیم و گزینه‌های مختلف را ببینیم؛ زیرا اگر زوایای مختلف این پروژه‌ها دیده نشود، با اعتبار و بودجه‌ هم نمی‌توان راه به جایی برد. سرمایه‌ای که قرار است روسیه بدهد هم اگر ما روی آن فکر نکرده باشیم، باعث می‌شود که آثار مثبت پروژه برای ما کم و آثار منفی آن زیاد شود

     

    نوشته های مشابه

    ناامیدی برنجکاران از وعده های سرِ خرمن
    4 - اردیبهشت - 1403
    شالیزارهایی که در گیلان رها می‌شوند

    ناامیدی برنجکاران از وعده های سرِ خرمن

    بررسی‌ها نشان می‌دهد دلایل شالیکاران برای ناامیدی از تولید برنج تنها در همین موضوعات خلاصه نمی‌شود. «ابراهیم نجفی» تنها نماینده گیلانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است. به گفته وی دولت مبلغ قابل توجهی را برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده در نظر گرفته اما برای خرید تضمینی برنج اقدامی انجام نداده است. طبق صحبت‌های این نماینده مجلس، احتمالا در سال ۱۴۰۳ شرایط برای شالیکاران گیلانی که در دو سال اخیر بابت فروش نرفتن محصول خود دچار ضرر و زیان زیادی شدند آنچنان تغییری نخواهد کرد و شاید حتی سخت‌تر هم بشود.

    مشکل تعطیلی پنجشنبه
    4 - اردیبهشت - 1403
    مسئله تعطیل کردن شنبه یا پنجشنبه

    مشکل تعطیلی پنجشنبه

    یکی از مهمترین دلایلی که فعالان اقتصادی مطرح می‌کنند تا مانع از تعطیلی پنجشنبه‌ها شوند، عدم تطابق تعطیلات کشور با دیگر نقاط جهان است. با توجه به این شرایط، پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که در صورت تصویب این طرح در شورای نگهبان، با چه تبعات اقتصادی رو به رو خواهیم شد و آیا اساس تعطیلی پنجشنبه‌ها توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ فرارو در راستای پاسخ دهی به این پرسش‌ها با مهدی پازوکی، اقتصاددان گفتگو کرده است:

    باغ زربافی، باغی متروک در دل زباله و سگ های خیابانی
    3 - اردیبهشت - 1403
    «فلسطین» یا «کردمحله»، یکی از محلات پرجمعیت رشت است که قبلا تماما باغ بود.

    باغ زربافی، باغی متروک در دل زباله و سگ های خیابانی

    «باغ زربافی»، یکی از باغ‌های بزرگ بجامانده از ابراهیم سمیعی است که وقف شده ولی باوجود فقدان فضای سبز شهری در این محله، این باغ متروک، محل تجمع سگ‌های بی‌صاحب خیابانی و زباله شده است.

    کاروانسرای تاریخی «تی‌تی»، دروازه‌ی تجارت گیلان
    3 - اردیبهشت - 1403
    به بهانه‌ی روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

    کاروانسرای تاریخی «تی‌تی»، دروازه‌ی تجارت گیلان

    به پیشنهاد شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها معروف به ایکوموس، در سال ۱۹۸۲میلادی، ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی یونسکو به نام روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری شد. این روز علاوه برآن‌که  فرصتی برای بالا بردن آگاهی عمومی در جهت تنوع میراث جهانی و تلاش برای حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌آورد، مبحث مهم آسیب‌پذیری ‌این فضاهای تاریخی را  نیز مطرح می‌کند.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    برو بالا