طلایی که در ترافیک رشت مس می شود
ترافیک از موضوعات پیچیده کلانشهرها و مناطق پرتردد است و رشت هم از این قاعده مستثنی نیست، اغلب شهروندان و مسافران در این شهر زمانهای طلایی بسیاری را در راهبندان صرف کرده اند و می کنند. نفسِ رشت سالهاست که دربند این معضل است.
مساله ای که بخش عمده آن ناشی از وضعیت خیابان ها و معابر و در واقع ساختاری شهری این شهر و عدم ظرفیت آنها برای پذیرش حجم انبوه خودروهایی است که دایم بر تعدادشان افزوده می شود و برون رفت از آن، تدبیر اساسی و همتی اساسیتر و یا به عبارتی به مفهوم واقعی جهادی از سوی مسئولان مرتبط و همکاری مردم می طلبد.
ترافیک سالهاست مساله جدی این شهر گردشگری است که در تمام این سالها چون بسیاری از مسائل عمده و جدی شهری در میانه دعواهای کشدار و طولانی شورای شهر و شهرداری فراموش شده بود اما اینک که اندکی این دعواها فروکش کرده و مدیریت شهری ثباتی یافته انتظار می رود فکری برای این موضوع شود.
این معضل برای مردم رشت و گیلان مساله ای روزمره و همیشگی است که در تمام طول روز گرفتار آنند و برای فرار از آن از کوچه پس کوچه های تودرتو و پیچ در پیچ شهر استفاده می کنند ضمن آنکه همه آنانی که به این شهر سفر کرده اند تجربه ترافیک های سنگین و قفل خیابان های شهر را داشته اند.
ترافیکی که تقریبا در همه ایام سال و همه ساعات روز بر شهر حاکم است اما برخی روزها که کم هم نیست و برخی ساعات روز به اوج میرسد و در این میان زمانهایی که در آمد و شدها هدر میرود، این معضل پیچیده علاوه بر اتلاف وقت بر کیفیت زندگی شهروندان و هوای شهر هم آثار منفی دارد.
اینک شهروندان رشتی سالهاست که در کنار مشکلات متعدد شهری اعم از آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود، پسماند، بافتهای فرسوده و ساختار شهری ۴۰ سال قبل و خیابانهای قدیمی و کم عرض جز معدود مسیرهای اصلی، گرفتار معضل ترافیک هم هستند.
خیابانهای رشت اعم از نواب، مطهری، چهارراه گلسار، خیابان تختی و سایر خیابانهای اصلی هسته مرکزی شهر اغلب ساعات به ویژه صبح ظهر و غروب اسیر ترافیکهای سنگین است.
ترافیک علاوه بر بروز مشکلات در حوزه حمل و نقل توام با ساختار قدیمی و فرسوده و کوچه پس کوچه های باریک موجب اختلال در ارائه خدمات اورژانس و آتشنشانی و سایر دستگاه های خدمات رسانی میشود و در این میان بیرغبتی شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، وجود خودروهای تکسرنشین و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هم که دلایل متعددی هم در پس خود دارد در اینجا نمود محسوسی می یابد.
یکی از شهروندان رشتی با گلایه از وضعیت ترافیک می گوید: هر ساله خودروهای جدید بسیار بر تعداد وسایل نقلیه موجود افزوده می شود در حالیکه خیابانها و معابر شهر گنجایش افزایش خودرو را ندارند.
وی بیان کرد: ترافیک در برخی از خیابانهای رشت به حدی سنگین است که برای رسیدن به مقصدی که در شرایط عادی نهایت یک ربع زمان لازم است گاه بیش از یک ساعت زمان می برد.
این شهروند با بیان اینکه رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان موجب تشدید ترافیک میشود، می افزاید: نبود فرهنگ درست رانندگی و وجود خودروهای تک سرنشین موجب شده تا شهروندان رشتی هر روز گرفتار ترافیک شوند.
یکی دیگر از شهروندان معتقد است: وقتی که ساختار شهر عموما همان است که ۲۰، ۳۰ سال قبل بود و همچنان بخش عمده شهر بافت های فرسوده است و اگر جایی هم ساخت و ساز شده بی توجه به طرح تفضیلی و طرح جامع شهری انجام شده و خیابان کشی ها و معابر و غیره در آن لحاظ نشده است.
مسعود مریان میگوید: فضا و مبلمان شهری در رشت چون سایر کلانشهرهای کشور به روز نشده که این وضعیت بر همه ابعاد زندگی مردم شهر و نیز فرهنگ رانندگی آنها اثر گذاشته است.
علیرضا درودی رشتوند دیگری است که در این باره می گوید: تردد وسایل نقلیه تک سرنشین از جمله عوامل ترافیک است در حالیکه شهروندان میتوانند با استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای کاهش یا رفع این مشکل کمک کنند.
وی اظهار می کند: رشت از شهرهای گردش پذیرست و در ایام تعطیلات و آخر هفته مسافران زیادی وارد این شهر میشوند این موضوع نیز دلیلی برای بروز ترافیک است چنانکه آخر هفته ها گاه در ترافیک های سه، ۴ ساعتی در ورودی های شهر گرفتار شده ایم و تقریبا معضل همیشگی آخر هفته های ماست و باید برای این مساله در سیستم شهری چاره اندیشی مناسبی شود که از جمله آنها ایجاد جاده کمربندی کاملی در دور شهر برای انتقال ترافیک عبوری مسافران به خارج شهر است.
یکی دیگر از همشهریان هم با اشاره به نبود پارکینگ مناسب و کم عرض بودن خیایانهای رشت اشاره کرده و می گوید: کم عرض بودن خیابانها و پارک دوبله توسط برخی از رانندگان موجب تشدید ترافیک میشود.
کارشناسان حوزه ترافیک نیز ضعف جدی شبکه و ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای تک سرنشین، نبود فضای پارک مناسب و ساختار قدیمی شهر و عدم به روزسازی و اصلاح ساختار شهری و توسعه معابر به تناسب افزایش جمعیت و نیازهای شهری را از مهمترین دلایل ترافیک رشت دانسته و توجه به آموزش فرهنگ ترافیک و توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و ساختاری شهر را راه برون رفت از این مشکل میدانند.
رشت نیازمند فضای مناسب برای پارک خودرو
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در این رابطه گفت: نبود فضای پارکینگ و پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه، انباشت مطبهای پزشکی در یک نقطه و نبود دسترسی محلی و نیز پارکینگ از مهمترین چالش های حوزه ترافیک رشت است.
سرهنگ امیر طالبی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خیابانهای رشت نسبت به ۳۰ سال گذشته تغییر نیافته در حالیکه سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در گیلان شمارهگذاری میشود و خودروهای فرسوده هم از چرخه خارج نمیشوند.
وی بیان کرد: پیش از این برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت و با هدف بهبود وضعیت ترافیک، ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا تسهیلات پرداخت میشد و مردم وسایل نقلیه فرسوده را تحویل میدادند اما این موضوع از سالهای گذشته به بخش خصوصی سپرده شد و ضمن آنکه مشوق ها هم برداشته شد و با وجود تورم برای خروج خودروهای فرسوده رغبتی نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در ادامه با تشریح وضعیت ترافیک خیابانهای رشت اظهار کرد: ساختمانهای بزرگ پزشکان در رشت سایر مجتمعها در بخشی از محدوده مرکزی رشت بدون در نظرگرفتن فضای پارک مناسب خود از معضلاتی است که موجب بروز مشکلات و گره های ترافیکی میشود.
وی با بیان اینکه نبود دوربینهای کنترل سرعت و ثبت تخلفات رانندگی، هوشمند نبودن چراغهای رانندگی و تمرکز بر حضور پلیس برای کنترل وضعیت ترافیک دلیل دیگری بر مشکل ترافیک رشت است، افزود: تعداد نیروهای پلیس به اندازه وسایل نقلیه و شرایط ترافیکی این شهر نیست؛ اگر ساعت ۱۲ شب فراموش شود چراغ راهنمایی و رانندگی در وضعیت چشمک زن قرار گیرد رانندگان باید بیهوده پشت چراغ سبز بایستند؛ چراغهای راهنمایی و رانندگی کدام مرکز استان مربوط به دهه ۶۰ است؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان اظهار کرد: تمام این موضوعات بار ترافیکی پرحجمی را طول روز در سطح شهر ایجاد میکند ضمن اینکه نبود زیرساخت کافی و مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس، تاکسی و عدم تمایل شهروندان به استفاده از وسلیه نقلیه شخصی از دلایل دیگر مشکل ترافیک است.
ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی
وی توجه به حمل و نقل عمومی و اختصاص فضای پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه در کوتاه مدت را از راهکارهای مقطعی رفع مشکل ترافیک رشت دانست و افزود: برای رفع یا کاهش ترافیک در محدوده خیابان نواب (محل ساختمان های پزشکان) میتوان با انتقال ایستگاه سواری های مسافربری برون شهری مسیر تالش – آستارا در پل بوسار به ابتدای جاده پیربازار و اختصاص فضای این ایستگاه برای پارکینگ اقدام کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان اظهار کرد: توجه به دوربینها، چراغهای هوشمند، هوشمندسازی شهر از جمله مواردی است که میتواند در درازمدت و کوتاهمدت رشت را از ترافیک رها کند.
وی با بیان اینکه شهرداری رشت تنها متولی رفع مشکلات ترافیکی این شهر نیست، اضافه کرد: همه دستگاهها (۳۲ نهاد و سازمان) هر کدام در آموزش فرهنگ ترافیک، فرهنگسازی و بسترسازی نقش دارند؛ در حالیکه با بروز یک گِره ترافیکی تمام نگاهها به سمت پلیس و شهرداری است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در ادامه با اشاره به برنامه شهرداری رشت برای احداث پنج تقاطع غیرهمسطح اظهار کرد: این اقدام شهرداری کار جهادی است که در ۱۵ سال گذشته شاهد اجرای چنین پروژههایی در این شهر نبودیم؛ با بهرهبرداری از این تقاطعها بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیک رشت کاهش مییابد.
وی عنوان کرد: مسئولان شهرداری رشت تمام تلاشها را برای اجرای پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح به کار گرفتهاند؛ پیشرفت این پروژهها خوب بوده و با اتمام آنها بارترافیکی کاهش یافته و شهروندان بازخورد آن را خواهند دید.
سرهنگ طالبی تاکید کرد: شهروندان همه کنترلها و نظارتها را به پلیس نسپارند؛ پلیس در صورت مشاهده تخلف میتواند اعمال قانون کند؛ روزانه تعداد زیادی تخلفات رانندگی از چشم نیروهای پلیس پنهان میماند.
وی از خانوادهها خواست تا از رفتارهای پرخطر فرزندان جوان خود در حوزه ترافیک مراقبت کنند و اگر جایی شنیدند که فرزندشان بد رانندگی میکند حتما برخورد کنند و کنترل را تنها به سمت و سوی برخوردهای قهری پلیس نبرند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان گفت: صاحبان کسب و کار که معمولا خودروی خود را از ساعات نخست صبح تا پایان فعالیت جلوی مغازهشان پارک میکنند میتوانند وسایل نقلیه شان را در فضای مناسبتری پارک کنند تا شهروندان برای توقف لحظهای؛ اقدام کرده و دسترسیهای محلی مردم آسانتر شود.
تکمیل نواقص شبکه معابر و تقویت ناوگان عمومی؛ موثر در کاهش ترافیک
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت گفت: رفع و کاهش مشکل ترافیک رشت از ۲ دیدگاه شامل مدیریت ترافیک در وضع موجود و برنامهریزی برای کنترل و ارتقاء سطح کیفی مدل های ترافیکی در سالهای آینده قابل پیگیری و برنامهریزی است.
علیرضا عزیزی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ایمنسازی و نظمبخشی مسیر ترافیک، مدیریت ناوگان بخش حوزه حمل و نقل خصوصی و عمومی اعم برنامهها برای مدیریت ترافیک وضع موجود رشت است که با جدیت دنبال میشود.
ایمنسازی و نظمبخشی مسیر ترافیک، مدیریت ناوگان بخش حوزه حمل و نقل خصوصی و عمومی اعم برنامهها برای مدیریت ترافیک وضع موجود رشت است که با جدیت دنبال میشود.وی عنوان کرد: در این راستا برنامههای کوتاه و میان مدت نیز برنامهریزی شده که از جمله پروژههای طرح میثاق شامل (احداث تقاطعهای غیرهمسطح و بازگشاییها)، برای بهبود و افزایش ظرفیت تقاطعها توسط حوزه عمرانی شهرداری رشت اجرایی شدهاست.
عزیزی با بیان اینکه همه برنامهها در کنار توسعه شبکه معابر حمل و نقل خصوصی و تکمیل رینگها معنا مییابد، افزود: پروژههای برنامهریزی شده میان مدت و کوتاه مدت شهرداری رشت شامل اتصال قسمت شمالی به غربی و شرقی پروژه بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی «ژ۵» بوده که هلال احمر را به پیله داربن (پیله داربن نام روستایی است که در حد فاصل شهرستان رشت و دهستان پیربازار قرار دارد) متصل میکند و در مراحل بعد به نوار شرقی سمت آج بیشه و نوار غربی سوی میدان جهاد و بلوار شهید افتخاری متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامهریزی برای احداث رینگ ۹۰ متری کار اساسیتر شهرداری رشت است که مطالعات مرحله نخست (از میدان گیل به سمت مبادی شرقی به سمت لاکان و بعد اتصال به بلوار شهید افتخاری) انجام شدهاست.
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه توسعه شبکه و معابر حمل و نقل خصوصی نگاه کلانتر در حوزه کاهش مشکلات ترافیک است اضافه کرد: توسعه شبکه و معابر حمل و نقل خصوصی موجب تکمیل رینگهای هسته مرکزی و رینگ دوم خواهد شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0