بخش خصوصی در گیلان ریشه دار است

دکتر هادی حق شناس : وضعیت آموزش و پرورش راضی کننده نیست

دکتر حق شناس استاندار 57 ساله گیلان  تا 25 اسفند 161 روز است که استاندار است قطعا او در این مدت بیشترین وقت ، انرژی ، خلاقیت ، درایت و عملکرد خود را صرف گیلان کرده است تا بتواند ضمن شناخت کامل از همه پتانسیل ها و ضعف هایی که وجود دارد برای استان نسخه ای شفابخش آماده کند...

… قطعا او با پشتکار و تجربیاتی که دارد به دنبال تسکین دردهای گیلان نیست ، او نسخه درمان را برای بیماری های مزمن گیلان جستجو می کند! البته او بی شک نمی تواند برای همه بیماری های استان نسخه شفابخشی تهیه کند چون عمق مشکلات استان بسیار بزرگ تر از باورهاست ؛ او اراده و توان لازم برای درمان چند مشکل بزرگ استان را دارد و این روزها بسیار می کوشد تا با ارتباطاتی که در مرکز دارد اهداف و برنامه های خود را اجرایی کند.

دکتر هادی حق شناس که در اواخر دهه ۷۰ در گیلان مسوولیت “بنادر و کشتیرانی” را عهده دار بود همواره تصویری از یک مدیر پرکار و با برنامه اجرایی ماندگار  از خود به نمایش و به جا گذاشت . او در اداره کل بنادر و کشتیرانی آن زمان (  اداره کل بنادر و دریانوردی فعلی ) ، علی رغم ماموریت های ذاتی و قانونی ، به واسطه انجام مسوولیت های اجتماعی بخشی از زمین های نوار ساحلی از ساختمان بندر تا ساحل قو را با تامین منابع از سازمان بنادر خریداری کرد و بلواری احداث کرد که ناجی بخش مهمی از ترافیک شهر قاضیان انزلی شد. بلوار اطبا غیر از خدمات ماندگار دکتر حق شناس در حوزه زیرساخت های بندری و تجاری در مجتمع بندری انزلی از بزرگترین کارهای عمرانی و اجتماعی او در شهر انزلی بوده است.

دکتر هادی حق شناس استاندار گیلان در گفت و گو با گیلان امروز به سوالات ما پاسخ داد ؛ این گفتگو را در زیر می خوانید.

*شما پیش از اینکه استاندار گیلان شوید چه ارزیابی از استان داشتید و اکنون ارزیابی شما از ظرفیت ها و مشکلات استان چیست ؟

طبیعی است که درباره اقتصاد ایران در یک مقیاس کلان و همچنین درباره گیلان ارزیابی کلی داشتم اما آنچه که از نزدیک دیدم ارزیابی دقیق تری است. درباره مسائل زیست محیطی احساس می کنم بعضی از مسائل عمق پیدا کرده آنچه که در ظاهر دیده می‌شود خیلی متفاوت تر از واقعیت است.

* شما در ابتدای دهه ۸۰ زمانی که مدیر کل بنادر گیلان بودید یادگاری ارزشمندی با ایجاد خیابان اطبا که نه در مسوولیت سازمانی شما بلکه به عنوان مسوولیت اجتماعی می توان از آن نام برد به جا گذاشتید ؛ اما اکنون اختیارات فراوانی دارید ؛ وقتی که جایگاه استانداری را ترک کردید می خواهید از شما برای گیلانیان چه یادگاری بماند؟

آنچه که در این درباره به عنوان طرح برای گیلان درذهن من است راه آهن رشت به آستاراست که امیدوارم در این دوره ساخته شود ،  تکمیل کردن فرودگاه رشت و نیز آوردن ایرلاین های خارجی به فرودگاه رشت ،  ساخت هتل های ۳ ، ۴، ۵ستاره در استان گیلان ، و همچنین بهینه سازی راه آهن رشت به منطقه آزاد تجاری است و پروژه هایی از این دست به لحاظ سخت افزاری در ذهن دارم . اما فکر می‌کنم اگر بتوانیم پارک فناوری را در گیلان گسترش بدهیم و شرکت های دانش بنیان را در استان گیلان توسعه بدهیم اشتغال گیلان پایدارتر خواهد شد و از این مهم تر گیلان را  در مقیاس کلان و شهر رشت را به سمت شهر هوشمند بتوانیم هدایت بکنیم ، و از این جهت بتوانیم گسترش اقتصاد دیجیتال را در گیلان فراهم کنیم اینها آن اهدافی ست که به دنبالش هستم.

 

 

*مردم وقتی که می خواهند از برجستگی های شما صحبت کنند ؛ عملکرد شما و حتی روحیه شخصی شما را به زنده یاد قهرمانی تشبیه می کنند و معنی آن این است که مردم آن استاندار و رفتارهای فردی و مدیریتی او را به نیکی  به یاد دارند ؛ شما برای حفظ این سطح از وفاداری مردم گیلان چه رویه ای دارید تا در آینده از شما هم اینچنین یاد کنند؟

خدا مرحوم آقای قهرمانی را رحمت کند مهم ترین ویژگی ایشان این بود که  فاصله استانداری را با خودش و با مردم کم کرد ، بقیه موارد را هم باید بگذاریم که مردم در آینده خودشان قضاوت بکنند.

* آقای دکتر برخی مدیران که در گذشته برای گیلان توفیقی نداشته اند همچنان بر مسند هستند در این باره  بحث ها و نقدهایی هست ؛ دیدگاه شما برای این تغییرات و انتخاب افراد چیست؟

کمی باید زمان بگذرد ، من اعتقادی به اینکه تغییرات در کوتاه ترین زمان ممکن انجام بشود ندارم ؛  اعتقاد دارم مردم تغییرات را حس خواهند کرد  و مشمول مرور زمان خواهد شد،  اما این نکته به این مفهوم نیست که همه کسانی که گذشته بودند بد کار کردند و باید بروند یا همه کسانی که الان آمدند جزو بهترین ها هستند ، طبیعی است که در هر دولتی فراز و فرودی وجود داشته ، مدیرانی خوب کار کردند ، مدیرانی متناسب با انتظار کار نکردند،  اما یک نکته وجود دارد و آن  شعار وفاق ملی است، می طلبد که متناسب با این شعار برخی از جابجایی ها انجام بشود که مطمئنم تا به الان چنین شده و امیدوارم از این به بعد هم چنین شود.

* شما در مواقعی  از برخی انتصابات در استان ابراز گله مندی کردید ؛ آیا فکر نمی کنید که برخی از آقایان به دنبال ایجاد حلقه مدیریتی و یا به عبارتی خیلی راحت تر دنبال رانت جویی از انتصابات افراد همسو و نزدیک به خود هستند؟

برخی از انتصابات بدون هماهنگی انجام می شد و شاید اگر هماهنگ می شد همین افراد انتخاب می شدند ،  اما دولت درواقع باید مهم ترین صدایی که از آن  بیرون می آید انسجام باشد چون در هر حال هر اتفاقی که در گیلان می افتد  به عنوان عملکرد دولت ثبت خواهد شد پس طبیعی است که انتصاب ها بایستی با هماهنگی دولت باشد من به دنبال حفظ این مهم هستم  که چارچوب ها و ضابطه ها رعایت شود.

* آقای دکتر بزرگ ترین پروژه های ابتر مانده استان کدام ها هستند و چه پروژه هایی به جهت عمرانی برای شما در اولویت است؟

به نظرم بزرگ ترین پروژه ما راه آهن است ، دولت و شخص رئیس جمهور هم برای این پروژه  حساس هستند  امیدواریم این پروژه در دولت چهاردهم به یک سرانجامی برسد،  اما پروژه های مهم دیگری هم که ما داریم که باید به دنبالش برویم یکی همین لندفیل درباره زباله سراوان است ،  یکی طرح آب ساخت سدهاست ، یکی شبکه ها و تصفیه خانه های فاضلاب شهر رشت و تصفیه خانه شهر صنعتی رشت ، انزلی و همه شهرهای شرق و غرب گیلان است؛ این ها پروژه های مهمی است که باید پیگیری کرد زیر ترافیک بردن  یازده کیلومتر آزاد راه هم که درواقع گلوگاه شده است برای سفر و همچنین بحث تجاری استان گیلان صادرات ، واردات ، ترانزیت . توسعه صنعت مرغ داری هم برای استان گیلان مزیت دیگری است ، اینها نکات مهمی هستند که به دنبالش هستم .

* ظرفیت اقتصادی استان بیش از آنچه است که می بینیم آیا از ظرفیت ریل دارد استفاده می شود ، آیا از فرصت داشتن دو گمرک زمینی داریم به جهت صادرات ، واردات و ترانزیت به درستی بهره مند می شویم ؛ ما فرصت خوبی برای ورود به بازار اوراسیا داریم ؛ این فرصت چگونه باید به درستی استفاده شود؟

بخشی از اشکالات به داخل خودمان بر می‌گردد ،  بخشی هم بالاخره روابط سیاسی است با کشورهای همسایه به خصوص برای اوراسیا ، گیلان یک وضعیت مطلوبی دارد اما همچنان که شما در سطح کشور دیدید  ،  در ۱۱ ماه اول امسال حجم تجارت ما یعنی واردات ما ۶۳ میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی ما ۵۳ میلیارد دلار رشد داشت درواقع قابل توجیه نیست یعنی رشد در سطح کشور که کلا ۵ تا ۶درصد است در گیلان رشد صادرات ما بیش از این است اما طبیعی است ما به دلیل اینکه ،  هم مرز زمینی و هم مرز ریلی و هم مرز دریایی و هم مرز هوایی در فرودگاه رشت داریم می‌شود درواقع از ظرفیت موجود بیشتر استفاده کنیم ؛  این واقعیت هم وجود دارد  این تحریم های ظالمانه اخلال در تجارت کشور ایجاد کرده است.

* آقای دکتر کیفیت آموزش و پرورش در استان با شرایط خوبی روبرو نیست ؛ این وضعیت به گوش شما رسیده است؟

در خصوص آموزش و پرورش وضعیت فعلی راضی کننده نیست ،  آموزش و پرورش گیلان جزو استان های برتر در کشور بوده که متأسفانه الان وضعیت مطلوب ندارد باید کمک کرد و حتما کمک می کنیم که مدیرکل جدید برنامه ای را که دارد به درستی اجرا کند و کیفیت آموزشی و  پرورشی گیلان به دوران مطلوب خودش برگردد.

* شما با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان رابطه خوبی دارید و برایشان هم خوب وقت می گذارید ، از فرصت حضور بخش خصوصی چطور می توان استفاده بهتری کرد؟

بخش خصوصی در گیلان بخش خصوصی ریشه داری است ، دوستانی که در اتاق بازرگانی می بینم ، ارتباط  محلی،  ملی و ارتباط  بین المللی خوبی دارند ، آنها هم متاثر از اقتصاد کلان هستند ، در واقع اخلال هایی در کارهای آنها ایجاد شده چه در واردات مواد اولیه و چه در گرفتن تسهیلات و  چه در حوزه صادرات و چه در برگرداندن ارز حاصل از صادرات  خودشان.

اتاق بازرگانی گیلان را من یکی از قوی ترین اتاق های سطح کشور می دانم و همانطور که ذکر کردم ؛ همان طور که اقتصاد ملی ما متاثر از  برخی از چالش های سیاسی است ،  طبیعی خواهد بود تا  موجب شود اتاق گیلان هم متاثر از تحریم های ظالمانه قرار گیرد.

* برای بهبود شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری در انزلی و منطقه آزاد چه دیدگاهی دارید؟

برای بهبود وضعیت منطقه آزاد انزلی شاید منهای بحث های قانونی بحث روابط سیاسی باشد تا  به جذب سرمایه گذار بپردازد. منطقه آزاد انزلی بدلیل محدودیت زمینی که دارد باید بهترین سرمایه گذاران را انتخاب کند ، سرمایه گذارانی که منابع مالی قابل توجهی بتوانند بیاورند ، منطقه آزاد انزلی باید محل صادرات باشد ، یعنی مواد اولیه وارد بشود و از نیروی ماهر منطقه استفاده شود و کالای نهایی تولید کند و موجب تولید صادرات محور گردد، همچنین بایستی محل ترانزیت کالا باشد یعنی کالاهای کشور آسیای جنوب شرقی وارد  منطقه آزاد انزلی شود و از این طریق به کشورهای  آسیای میانه و بالعکس منتقل گردد . مواد اولیه وارد شود و از این طریق به جنوب کشور انتقال داده شود.  به نظر من اگر منطقه آزاد انزلی بتواند سرمایه گذاران بخش تجارت کشور را به خوبی جذب کند می‌تواند گام بلندی برای استفاده از منطقه ازاد آنزلی توسط مدیرانش برداشته شود و اگر بخواهند ما هم کمک می کنیم.

* توجه به صنعت گردشگری راه نجات گیلان و ارزش افزوده همراه است ، شما هم شناخت خوبی از این صنعت دارید ، راهکارهای پیشنهادی و برنامه های شما چیست؟

بزرگ ترین مزیت گیلان بخش گردشگری است،  آب و هوا و خاک خوب ، مناظر طبیعی ، دریا ، دشت ، کوه و به نظر من جذابیتی که برای بخش گردشگری وجود دارد بسیار مطلوب و استفاده نشده است .علتش هم این است که  سرمایه گذاری مطلوب در بخش ساخت هتل و  متل انجام نشده ،  گرچه ما به لحاظ ایجاد اقامتگاه ها مثل هتل آپارتمان ، مثل متل ها گام های خوبی برداشته ایم ،  اما اگر بخواهیم بگوییم چندتا هتل ۵ ستاره خوب در گیلان هست نام ببرید کمی باید فکر کنیم تا اسم چندتا هتل مطلوب را نام ببریم ، به نظر میرسد که وزارت میراث باید راهبردش را درمورد گیلان تغییر  بدهد و سرمایه گذاران را به سمت گیلان هدایت کند .در کنار این باید دنبال اقامتگاه‌های ارزان بود و بوم گردی ها را فعال کرد که این دو مکمل هم هستند برای جذب گردشگر بیشتر.

* شما اخیرا از بلند مرتبه سازی صحبت کردید ، در فضای شهری زون هایی برای بلند مرتبه سازی تعریف خواهد شد با خیر؟ مثلا در گلسار چون ‌زمین گران است احتمالا با ده طبقه هایی که اخیرا عده ای شروع و عده ای هم ساخته اند نفس شهر حبس خواهد شد ؛ محور اهداف شما در چه زونهایی است؟

هدف از بلندمرتبه سازی دو نکته است: یکی اینکه گیلان را مثل استان های همجوار به جایی برای ویلاسازی تبدیل نکنیم که یک نفر از خارج از گیلان وارد استان شود و در یک یا چند هزار متر زمین یک ویلا بسازد ، برای اینکه دو هفته از عید ، یک ماه از تابستان استفاده کند و ده ماه از  سال هم خالی بماند . ما در گیلان دنبال این هستیم که بلند مرتبه سازی اتفاق بیافتد تا هدف از سفر گردشگران ،  استفاده از موقعیت جفرافیایی ، آب ،  هوا ،  دریا و جنگل گیلان باشد و واحد سطح را کمتر اشغال کنند . در داخل شهر هم در بافت های فرسوده بتوانیم بلند مرتبه سازی کنیم ، بلند مرتبه سازی هم هزینه دستگاههای خدمات رسان را کم می کند ، چون وقتی به سمت ویلا سازی می رویم هزینه های آب ، برق و گاز و بقیه تاسیسات افزایش پیدا می کند و هزینه تولید مسکن هم افزایش پیدا می کند ،  ولی بلند مرتبه سازی بسیاری از این مشکلات را حل می کند . امیدواریم در همه شهرهایی که این ظرفیت را دارد بتوانیم بلند مرتبه سازی را اجرایی کنیم تا اصلی ترین دارایی مردم گیلان که زمین است برای نسل های آینده حفظ شود.

* شما دریا و صنعت دریا را به خوبی می شناسید و‌ می دانید دارای چه فرصت هایی ست، برای صنعت دریا محور چه برنامه هایی دارید؟

خب اقتصاد دریا پایه مهم ترین وجه اقتصاد در دنیا است امروز تقریبا همه کشورهای توسعه یافته یا حداقل ۲۰ کشور  توسعه یافته که هفت کشور صنعتی G7 بود الان G20 است اینها کشورهایی هستند که در کنار ساحل قرار دارند، کمتر شهرهای توسعه یافته ای را می شود نام برد که کنار ساحل نباشند پس ساحل برای توسعه یافتگی درواقع مزیت است حالا از این مزیت ما باید برای گیلان استفاده کنیم ، هم در خصوص حمل و نقل دریایی و هم در مورد ساخت کشتی ، هم درمورد تعمیر و نگهداری کشتی ، هم درمورد بخش مسافری ، هم درمورد بخش گردشگری و دریا نوردی ساحلی . در خصوص دریانوردی ساحلی در گیلان تابه حال استفاده نکردیم و از طرفی دیگر بخش گردشگری حداکثر قایق موتوری بوده است از بعضی شناورها که در جزایر زیبای هرمز هستند باید در گیلان هم استفاده کنیم.

* سوال آخر را از دیدگاه یک چهره اقتصاددان از شما  می پرسم ، چون شما با رسانه های اقتصادی همیشه در ارتباط هستید و نظرات کارشناسی شما منتشر می شود می توانید پیش بینی کنید دلار در ماههای آینده با چه فراز و نشیبی همراه خواهد بود؟

دلار در ایران صرفا دیگر یک مقوله اقتصادی با مولفه های اقتصادی قابل تعیین  نیست یعنی نمی شود گفت چون صادرات ما زیاد و واردات ما کم شد دلار باید تقویت شود ،  یا واردات زیاد شد صادرات کم، دلار باید تضعیف شود .  یا بگوییم مثلا دلار مابه‌ التفاوت تورم داخل به تورم میانگین کشورهایی که از آن کالا وارد می کنیم باید تعدیل شود .  بنابراین دلار به یک ارز سیاسی برای ایران تبدیل شده است. یعنی ما با هر اظهارنظری شاهد نوسانات قیمت ارز هستیم .لذا اگر تنش های سیاسی ایران طی چند ماه آینده کم بشود نه تنها انتظار افزایش قیمت دلار را نداریم ، بلکه انتظار کاهش داریم. اما اگر این تنش های سیاسی زیاد شود  این موضوع  بالعکس اتفاق خواهد افتاد.