غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ادوار رشت در مجلس:

دولت، شرکت سهامی نیست، آقای پزشکیان نباید سهم دهی کند

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، چشم‌ها منتظر دیدن فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی است و باید دید نتیجه فعالیت شورای راهبری و کارگروه‌های مختلفی که در زمینه جذب افراد با صلاحیت تلاش کرده اند چه خواهد بود. با این وجود نظر مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی نیز حائز اهمیت است.

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، چشم‌ها منتظر دیدن فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی است و باید دید نتیجه فعالیت شورای راهبری و کارگروه‌های مختلفی که در زمینه جذب افراد با صلاحیت تلاش کرده اند چه خواهد بود. با این وجود نظر مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی نیز حائز اهمیت است.

به گزارش فرارو، رئیس جمهور تنها ۲ هفته فرصت دارد تا گزینه‌های خود را به مجلس معرفی کند و تا آن زمان پرسش‌های متعددی مطرح است از جمله این که با توجه به ترکیب فعلی مجلس، آیا وزرای پیشنهادی رئیس جمهور می‌توانند به راحتی از سد مجلس عبور کنند یا خیر؟

طی هفته منتهی به مراسم تنفیذ و تحلیف، رهبر معظم انقلاب به لزوم همراهی مجلس و دولت اشاره کردند و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز، با اشاره به شاخص‌های مقام معظم رهبری درباره اعضای کابینه گفت: «این شاخص‌ها معنابخشی می‌کند و می‌تواند نظرات را به هم نزدیک کند.» غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده پیشین مجلس در دوره‌های نهم و دهم و فعال سیاسی اصلاح طلب به پرسش‌های فرارو در زمینه چگونگی برخورد نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی پزشکیان و شرایط پیش روی دولت چهاردهم پاسخ داده است:

 

پزشکیان از ادبیات و شرایط مجلس باخبر است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به فرارو گفت: «واقعیت این است که مردم با نوع شرکت در انتخابات صراحتا به عملکرد دولت سیزدهم رای مثبت ندادند و اعلام کردند از این رویه رضایت ندارند؛ بنابراین آقای پزشکیان در دولت چهاردهم، باید در تشکیل کابینه‌ای متناسب با رای مردم که مبتنی بر تغییر در نگاه‌ها و به خصوص نگاه اقتصادی است، تلاش کند. دکتر پزشکیان، فرصت زیادی پیش رو ندارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند، انتظار همخوانی و همراهی از مجلس وجود دارد. اما هسته‌ای در مجلس وجود دارد که اقلیت، اما تمامیت خواه است. من امیدوارم با توجه به تجاربی که خود آقای پزشکیان هم از فرهنگ و ادبیات حاکم بر مجلس دارد، شیوه‌هایی را در فضای تعاملی اتخاذ کند تا بتواند مجلسیان را هم بدون این که لحن غیرمنطقی ایجاد شود با خود همراه کند. با توجه به شرایط موجود، ما به رای مثبت مجلسیان برای توسعه و آبادانی کشور نیاز داریم.»

وی افزود: «از این جا به بعد بهتر است زیاد روی پیش بینی‌ها متمرکز نشویم. هرچند که پیش بینی‌ها مثبت است. با توجه به این که آقای پزشکیان، خود برخاسته از فراکسیون مستقلین مجلس است و در هیئت رئیسه نیز حضور داشته می‌توان انتظارات مثبتی داشت. همچنین نوع برخورد آقای قالیباف، تا این لحظه نسبت به آقای پزشکیان مثبت بوده و در نتیجه اگر قرار باشد پیش بینی انجام دهیم، این پیش بینی منفی نخواهد بود. آقای پزشکیان از هم اکنون یک همراهی نسبی را برای کسب آراء مجلسیان در جهت اعتماد به وزرا دارد، اما این آراء نسبی هستند و آقای پزشکیان به تعداد بیشتری از نمایندگان همراه برای رای اعتماد پرتعداد دارد. با توجه به حساسیت‌های آقای پزشکیان و شورای راهبردی برای انتخاب وزرا، امیدوارم تعداد زیادی از اعضای کابینه بدون حب و بغض تایید شوند.»

 

در برخی دولت‌ها در پستو و تاریک‌خانه وزیر تعیین می‌شد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: «در برخی از دولت‌های قبلی در پستو و تاریکخانه، وزرا انتخاب می‌شدند، این بار که آقای حداد دید همه چیز به شکل روشن انجام می‌شود و تیم آقای پزشکیان به شکل دیگری عمل می‌کنند، طبیعیست که برخی گله مندی‌ها را نشان دهد. البته آقای حداد پایگاه چندانی در مجلس ندارد و بعید به نظر می‌رسد بتواند تغییر خاصی در روند تایید اعضای کابینه ایجاد کند. آقای پزشکیان یک حرکت کاملا دموکراتیک را برنامه ریزی کرده است و به جای این که به دنبال نظر چهر‌ه های سیاسی برود، به نظرات مردم توجه بیشتری کرده است. این یک اتفاق کم سابقه است و کمتر شاهد این بودیم که کارگروه‌های سیاسی از مردم نظرخواهی کنند، یا معیار‌های انتخاب وزرا تا این حد واضح و بدون مخفی کاری باشد. کارگروه‌ها، مدام از مردم نظر می‌پرسند و دغدغه‌های مردم مورد توجه آقای پزشکیان است.»

وی افزود: «امیدوارم افرادی که به جریان‌های سیاسی دیگری وابسته اند، از جمله آقای حداد، از این روش آقای پزشکیان، الگو بگیرند. معتقدم انتخاب آقای عارف نیز یک انتخاب بسیار مهم بود. ضمن احترام به تمامی زحمات آقای مخبر به ویژه در یک ماه اخیر، متاسفانه دیدیدم که اعضای دولت سیزدهم حرف شنوی کافی را از آقای مخبر نداشتند. حتی برخی، خود را یک سر و گردن از ایشان بالاتر می‌دیدند و معاون اولی را حق خود می‌دانستند. اما اتفاقی که با آقای عارف رخ داد این است که حالا معاون اول دولت چهاردهم شرایط متفاوتی دارد. من نمی‌گویم برای سمت معاون اولی، گزینه دیگری در دسترس نبود، اما آقای عارف یک «شیخوخیت» دارد و همین صفت شیخوخیت می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد. رئیس جمهور برنامه‌های تشریفاتی متعددی دارد و نیاز بود که شخصی مطابق با نظرات آقای رئیس جمهور دولت را در مواقع لزوم هدایت کند. از همین لحاظ نیز با توجه به سن و سابقه اقای عارف، وزرا حرف شنوی بالاتری از ایشان خواهند داشت.»

این نماینده ادوار مجلس افزود: «همانطور که آقای پزشکیان در تشکیل کابینه روی «وفاق ملی» تاکید دارد باید مراقب باشد «اتفاق ملی» رخ ندهد. یعنی این که اتفاقی بخواهیم گروه‌ها و افراد را کنار هم قرار دهیم یا اتفاقی تصمیم بگیریم و از گروه‌های مختلف به دولت دعوت کنیم صحیح نیست. دولت، شرکت سهامی نیست. آقای پزشکیان به هیچ وجه نباید اقدام به سهم دهی کند.»