مولفه‌های مناسب و نامناسب

امنیت سرمایه گذاری گیلان؛ پایین تر از میانکگین کشوری

شرایط شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مناسب نیست. در گزارش فصل بهار این مرکز استان گیلان در رتبه بیست و سوم قرار دارد.

 

 

همچنین کمیت این شاخص برای استان گیلان در گزارش فصل بهار ۵.۹۳ است که باتوجه به میانگین کشوری ۵.۷۷ نمره قابل قبولی نیست. باید توجه داشت که سقف کمیت عدد ۱۰ است و هرچه کمیت «امنیت سرمایه‌گذاری» به ۱۰ نزدیک‌تر باشد نشان از شرایط نامناسب این شاخص در استان موردنظر است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد؛ گیلان در دو مولفه «عملکرد دولت» و «شفافیت و سلامت اداری» از هفت مولفه مورد بررسی قرار داده شده نسبت به میانگین رتبه بهتری دارد و در پنج مولفه نمره بیشتر یا بدتری نسبت به میانگین دارد.

کمیت شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» برای استان گیلان در گزارش فصل بهار ۵.۹۳ است که باتوجه به میانگین کشوری ۵.۷۷ نمره قابل قبولی نیست.

 

مرکز پژوهش‌‌های مجلس با داده‌کاوی دو مجموعه پیمایشی و آماری شاخص امنیت سرمایه‌گذاری را منتشر کرده است. براساس گزارش فصلی این مرکز، در فصل بهار امسال شاخص امنیت

سرمایه‌گذاری کشور روی عدد ۵.۷۷ قرار گرفته است که با توجه به بدترین نمره آن که۱۰ است، نمی‌توان آن را نمره قبولی خواند. این درحالی است که در سال ۱۴۰۲ نیز این شاخص در کانال ۵ قرار داشت و از سال گذشته تغییرات بسیار اندک بوده است.

براساس این گزارش، نامناسب‌ترین مولفه‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری به ترتیب میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری با کمیت ۷.۸۲، عمل مسئولان ملی به عده‌های داده شده با کمیت ۷.۶۳ و ثبات یا قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات مسئولات استانی یا محلی با کمیت ۷.۴۸ معرفی شده‌اند.

در مقابل در این گزارش مولفه‌های ثبات قوانین و مقررات با کمیت ۴.۷۷، سرقت مالی با کمیت ۵.۰۴ و میزان وفای به عهده در اجرای قرارداد کتبی یا شفاهی در بازار با کمیت ۵.۱۲ به عنوان مناسب‌ترین مولفه‌ها در بهار امسال نام برده شده است.

مقایسه کمیت استان گیلان با میانگین ۵.۷۳ درصدی جدول استان‌ها نشان می‌دهد شرایط امنیت سرمایه‌گذاری گیلان نسبت به میانگین استان‌ها از شرایط قابل‌قبولی برخوردار نیست.

 

رتبه گیلان براساس مولفه‌های پیمایشی

گزارش پیمایشی «امنیت سرمایه‌گذاری» استان‌های مرکز پژوهش‌های مجلس براساس هفت مولفه «عملکرد دولت»، «ثبات اقتصاد کلان»، «تعریف و تضمین حقوق مالکیت»، «شفافیت و سلامت اداری»، «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»، «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» و«ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی» بررسی و منتشر می‌شود.

در نماگر «عملکرد دولت» استان گیلان در رتبه ۶.۸۰ قرار دارد که باتوجه به میانگین ۶.۸۵ درصدی عملکرد دولت در بخش امنیت اقتصادی نمی‌توان گفت: این استان از رتبه بدی برخوردار است زیرا از نمره میانگین کمتر است.

اما این گزاره برای بخش «ثبات اقتصاد کلان» صدق نمی‌کند زیرا گیلان در جدول رتبه‌بندی این شاخص با کمیت ۶.۸۳ در رتبه ۲۶ قرار دارد درحالیکه میانگین کشوری این شاخص روی عدد ۶.۴۵ ثبت شده است. همچنین در بخش «تعریف و تضمین حقوق مالکیت» شرایط استان گیلان مناسب نیست و از بین ۳۱ استان رصد شده با کمیت ۶.۴۹ نسبت به میانگین ۶.۱۴ در رتبه ۲۵ قرار دارد.

در مولفه «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی» نیز کمیت استان گیلان از میانگین بیشتر است و با کمیت ۶.۰۹ نسبت به میانگین ۶.۰۳ در رتبه هجدهم قرار گرفته است.

البته در بخش «شفافیت و سلامت اداری» کمیت استان گیلان پایین‌تر از میانگین که ۵.۵۰ است قرار گرفته و با کمیت ۵.۴۲ در رتبه چهاردهم ایستاده است. امری که برای مولفه بعدی یعنی «ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی» صادق نماینده زیرا استان گیلان در مقایسه با میانگین ۵.۳۹ با کمیت ۵.۴۵ در رتبه بیستم ایستاده است. این نمره برای مولفه «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» بسیار بدتر می‌شود زیرا باتوجه به میانگین ۴.۷۸ جدول رتبه‌بندی استان‌ها استان گیلان با کمیت ۵.۰۱ رتبه بیست و دوم را داراست.

عدم مشارکت فعالان اقتصادی گیلان در پیامک‌ها یا سوالاتی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس فرستاده می‌شود تاثیر برجسته‌ای در عدم وجود گزارش آماری کامل از امنیت سرمایه‌گذاری استان گیلان دارد.

در جدول کلی رتبه‌بندی استان‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری استان گیلان در با کمیت ۵.۹۳ در رتبه ۲۳ قرار دارد که با توجه به کمیت ۵.۸۵ درصدی این استان در فصل مشابه در سال ۱۴۰۲ می‌توان به کاهش اندک امنیت سرمایه‌گذاری استان گیلان در عرض یک سال پی برد زیرا کمیت هرچه به سمت عدد ۱۰ نزدیک‌تر شود نشانگر کاهش میزان امنیت سرمایه‌گذاری است. مقایسه کمیت استان گیلان با میانگین ۵.۷۳ درصدی جدول استان‌ها نشان می‌دهد شرایط امنیت سرمایه‌گذاری گیلان نسبت به میانگین استان‌ها از شرایط قابل‌قبولی برخوردار نیست.

 

رتبه گیلان براساس مولفه‌های آماری

مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش آماری اطلاعات تفکیک شده براساس استان را منتشر نکرده است اما به مولفه‌های تاثیر گذار در این بخش در اشل ملی پرداخته است. مطالعه گزارش فصل بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد میانگین شاخص امنیت سرمایه‌گذاری از نظر مولفه‌های آماری عدد ۴.۱۱ از ۱۰ است که نسبت به زمستان ۱۴۰۲ که عدد ۴.۰۳ بوده است شرایط نامناسب‌تری پیدا کرده است.

همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مولفه‌های «ثبات نرخ ارز» و «عدم نوسان شاخص تورم مصرف کننده» را به عنوان دلایل اصلی افزایش کمیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سطح کلان از نظر مولفه‌های آماری معرفی کرده است.

ناگفته نماند مولفه آماری این گزارش براساس مشارکت فعالان اقتصادی استان‌ها به‌دست می‌آید که استان گیلان دراین خصوص نیز رتبه قابل قبولی ندارد زیرا با توجه به جدول منتشر شده استان گیلان در رتبه بیست و پنجم قرار دارد.

براساس این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارائه گزارش کامل به پاسخ ۲۶۲ پیامک از سوی فعالان اقتصادی نیاز دارد که در بهار امسال فقط ۹۷ پیامک پاسخ داده شده است. بنابراین عدم مشارکت فعالان اقتصادی گیلان در پیامک‌ها یا سوالاتی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس فرستاده می‌شود تاثیر برجسته‌ای در عدم وجود گزارش آماری کامل از امنیت سرمایه‌گذاری استان گیلان دارد.